سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کمیته شهرهای هوشمند و جوامع پایدار سوئد گفت: زندگی هوشمند، محیط زیست هوشمند، اقتصاد هوشمند، حکمروایی هوشمند، جابه‌جایی و زیرساخت هوشمند، شش مؤلفه‌ای است که هویت یک شهر هوشمند را می‌سازد.

سپهر موسوي، شهر هوشمند

  سپهر موسوی، رئیس کمیته شهرهای هوشمند و جوامع پایدار سوئد درکارگاه آموزشی «نقش داده شهری در تعریف استراتژی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار شهری و هوشمند» که دوشنبه 26 آذر ماه در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برگزار شد با اشاره به آمار و ارقام مرتبط با شهرنشینی در دنیا بر اهمیت حرکت به سمت هوشمندی تأکید کرد و گفت: شهرنشینی در دنیا و ایران رو به گسترش رفته و 70 درصد کل انرژی‌های دنیا در شهرها استفاده می‌شود. بنابراین هوشمندسازی در این شرایط، نقش پررنگ‌تری می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فاوای شهرداری تهران در این کارگاه آموزشی که با ارائه و حضور جمعی از کارکنان و علاقمندان به موضوع شهر هوشمند برگزار شد، نقش و اهمیت داده‌های شهری در تصمیم‌سازی و مدیریت شهرها مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیته شهرهای هوشمند و جوامع پایدار سوئد گفت: شهرها سیستمی از سیستم‌های کوچک‌تر هستند. خروجی شهرهای هوشمند می‌تواند تجمیعی از زیرساخت‌های شهری، خدمات شهری و اقتصاد پایدار باشد. اما زیرساخت خوب فناوری اطلاعات، فاکتور مهمی است که همه شهرهای هوشمند از آن برخوردارند.

موسوی همچنین یکی از مهم‌ترین اجزا شهر هوشمند را مبحث IOT یا اینترنت اشیا عنوان کرد و گفت: در واقع استفاده از اینترنت اشیا به این معناست که با کمک سنسورها و تکنولوژیGIS، اشیا و پروسه‌های گوناگون شهری به یکدیگر متصل و قابل کنترل و استفاده باشد. در این شرایط داده‌هایی که تولید می‌شود از اهمیت بسیاری برخوردار است.

او سپس با اشاره به تجمیع داده‌های حاصل از این سیستم گفت: تجمیع این داده‌های شهری منجر به ایجاد بیگ دیتا می‌شود که آنالیز و مانیتورینگ آن‌ها به الگو سازی و استراتژی می‌انجامد. این پروسه در انتها به تصمیم‌سازی بهینه در حوزه مدیریت شهری کمک بسیار می‌کند.

علی یقطین، سرپرست دبیرخانه تهران هوشمند با اشاره به فعالیت‌های این دبیرخانه از ابتدا شکل‌گیری تاکنون یکی از اهداف آن را انجام اقداماتی در راستای هم‌افزایی، آگاهی بخشی، انجام مطالعات و جمع آوری مستنداتی در حوزه شهر هوشمند دانست و سپس با تأکید بر اهمیت داده‌های باز شهرداری تهران که در همایش «تهران هوشمند» از آن رونمایی شد، این بستر جدید داده‌ای را موجب ایجاد و رونق کسب و کارهای تازه عنوان کرد.

در پایان این جلسه آموزشی که به صورت تعاملی برگزار می‌شد، پرسش و پاسخی در خصوص موضوعات مختلف مطرح شده در این کارگاه، انجام شد.

کد خبر 425760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha