همشهری آنلاین: محبوبه کاظمی، مدیر نگارخانه ترانه باران خبرهایی تازه از ایده هنرگردی روستایی و تامین زیرساخت‌های گردشگری هنری ارائه داد.

منطقه ديلمان در گيلان

به گزارش همشهری آنلاین، کاظمی با اشاره به انتخاب البرز مرکزی به عنوان پایلوت طرح هنرگردی روستایی گفت: این مقصد ۱۰۰ روستا را شامل می‌شود که سرمایه‌گذاری در آن فعالیت اقتصادی زودبازده است و این منطقه ظرفیت‌های لازم را برای شروع هنرگردی روستایی دارد. مسیر گردشگری البرز مرکزی شامل سراوان، سیاه‌کل، دیلمان و رستم‌آباد و... در همکاری بین وزارت کار، سازمان ملل، یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) و بخش خصوصی مورد مطالعه قرار گرفته و ظرفیت‌های گردشگری هنری آن چشمگیر ارزیابی شده است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی از هنرگردی روستایی سخن به میان می‌آید، باید به بعد هنری آن توجه شود و بحث گردشگری مد نظر قرار گیرد.‌ خود گردشگری شامل اجزای مختلف است که بحث اقامت، غذا، خرید، جاده، حمل و ن‌قل آن باید پیش‌بینی شده باشد. وجود موزه‌های میراث روستایی برای اشاعه طرح هنرگردی روستایی هم ضروری است. باید موزه‌هایی با رسالت‌های آموزشی و پژوهشی تعریف کرد تا به گسترش فرهنگ کمک کند.

مدیر ترانه باران درباره نحوه عملیاتی شدن این طرح هم گفت: اجرایی شدن طرح هنرگردی روستایی منوط به طراحی و مشخص شدن مدل‌ها و طرح کسب و کار است. این مراحل باید بگذرد تا توجیه اقتصادی و نیاز سرمایه‌گذاری مشخص شود. به طور مثال، پس از سرمایه اولیه که باید وجود داشته باشد، بحث زمین مورد نیاز برای ایجاد اقامتگاه یا موزه‌های میراث روستایی و مساله مالکیت خصوصی یا دولتی بودن آن اهمیت ویژه دارد.

وی یادآوری کرد: تا سال ۱۴۰۴ ورود ۲۰ میلیون گردشگر به ایران پیش‌بینی شده است. باید برنامه‌ریزی شود تا بخشی از این افراد با هدف گردشگری هنری به کشور ما سفر کنند و انگیزه سفر آنها هنر باشد. برای مثال، گردشگران برای تماشای نمایشگاهی در موزه هنرهای معاصر تهران یا شرکت در حراج های هنری یا حضور در جشنواره فیلم و موسیقی و تئاتر فجر به ایران سفر کنند. در اثنای این سفر است که گردشگر از جاذبه‌های دیگر هم دیدن می‌کند. البته باید توجه داشت هنرگردی و گردشگری سیستان و بلوچستان با گیلان و مازندران تفاوت دارد.

مدیر ترانه باران در عین حال پیشنهاد داد بر اساس این طرح، پایلوت نمونه گردشگری هنری در تهران ایجاد و فضایی برای آن طراحی شود که معماری، فضا، طراحی‌ها و المان‌های آن کاملا هنری باشد. وی افزود: از جمله سازمان‌های موثر در انجام این طرح، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه هستند.

کاظمی در پایان پیشنهاد داد: رسانه ملی راه‌اندازی شبکه گردشگری را بررسی کند. اگر تئوری نجات اقتصاد ایران از طریق صنعت گردشگری وفاق ملی ست، کار رسانه‌ای گسترده و هوشمندانه اصلی‌ترین زیرساخت آن است. به نظرم ضرورت امر و غفلت تاریخی که دچارش هستیم سبب شده اگر ۲۴ ساعت درباره گردشگری برنامه تولید و پخش شود، باز هم جای برای کار وجود داشته باشد.

کد خبر 425755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha