همشهری آنلاین: ساخت پنج جزیره جدید طرحی ابتکاری از سوی کشور هلند است که برای تقویت تنوع زیستی و حفظ گونه‌های دریایی در بخشی از آب‌های این کشور به اجرا درآمده است.

جزيره

به گزارش ایسنا، بیش از ۱۲۷ گونه گیاهی نیز با توجه به شرایط محیطی روی این مجموعه جزایر کاشته شده است.

آندره دونکر، جنگل‌بان هلندی با نگاه به امواج خاکستری آب‌های مارکرمایر، یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین اروپا، آهی می‌کشد و می‌گوید: زمانی اینجا ماهی‌ها مدام در تلاطم بودند.

این دریاچه پهناور در شمال هلند که ۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد، از دیرباز به‌عنوان یک بستر مناسب زیست محیطی مطرح بوده و در تنظیم سطح امواج در دیگر نقاط این کشور نقشی مهم را ایفا کرده است.

مقامات کشور هلند طی سال‌های اخیر متوجه شدند که این قلمرو مهم زیست محیطی دیگر نقشی جز یک توده بزرگ آبی ایفا نمی‌کند و بستری مناسب برای حیات آبزیان نیست. بنابر این تصمیم گرفتند که با ساخت مجموعه جزایر آبی در آن نوعی تنوع زیست محیطی ایجاد کنند.

بر این اساس پنج جزیره کوچک به تازگی با استفاده از طرحی فنی و خلاقانه در این دریاچه ساخته شده است که به گفته دونکر، نتیجه اجرای یکی از بزرگ‌ترین عملیات ترمیم و بازسازی طبیعت در اروپا به حساب می‌آید.

این در حالیست که اکوسیستم منطقه طی دهه‌های گذشته به شدت تحت تاثیر ساخت سدی قرار گرفته بود که این دریاچه را از بستر آب‌های مجاور جدا می‌کرد. رسوب‌هایی منتقل شده توسط جریان آب، در عمق دریاچه روی هم انباشته شده و ضمن سنگین و آشفته کردن آب، کاهش جمعیت ماهی‌ها و نیز پرندگانی را سبب شده بود که روی گیاهان و جلبک‌های بزرگ لانه می‌کردند.

برای دسترسی به این مجمع الجزایر که «مارکر وادن» نام گرفته باید دست کم هشت کیلومتر از بندر «لیلی‌استاد» به سمت عمق دریاچه حرکت کرد.

پنج جزیره جدید کشور هلند طی دو سال و نیم ساخته شده است. این مجموعه جزایر هر سال به محل پناه و استراحت بیش ۳۰ هزار چلچله تبدیل شده است.

هلند کشوری است که نسبت به تبعات تغییرات آب و هوایی بسیار آسیب‌پذیر است. گفته می‌شود بخش نسبتا بزرگی از این کشور اکنون زیر سطح آب دریا قرار دارد.

بنابر گزارش یورونیوز، شهر بندری روتردام از ماه اکتبر مقر یک کمیسیون بین‌المللی درباره آب و هوا را در خود جای داده که هدایت آن را بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد و بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت برعهده دارند.

کد خبر 425725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha