همشهری آنلاین: فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی گفت: حمل کنندگان سلاح، مواد مخدر و مشروبات الکلی با کوله، کولبر نیستند.

قاسم رضایی

به گزارش ایرنا از نیروی انتظامی، سردار قاسم رضایی روز یکشنبه با انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسانه در خصوص ترددهای غیرمجاز در مناطق مرزی افزود: افرادی که در نیمه‌های شب در دره‌ها و ارتفاعات تردد غیرمجاز داشته و حتی با مرزبانان درگیر شده و تیراندازی می‌کنند، کولبر نیستند و اقلام ضد فرهنگی، مشروب، مواد مخدر و سلاح را در کوله‌های خود حمل نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: با وجود هشت هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز مشترک و همسایگی با ۱۵ کشور، مرزهای آبی و خاکی ما فرصت مغتنمی است که اگر خوب مدیریت نشود، می توانند به تهدید تبدیل شوند.

رضایی با بیان اینکه هم اکنون آمادگی خوبی در مناطق مرزی وجود دارد، افزود: دروازه‌ها و بازارچه‌های مرزی فرصت‌های خوبی در مرزها به وجود آورده، اما با توجه به اینکه هر کشور قانون خاص خود را دارد که در خط مرزی مشخص شده، تفکیک آن برای مرزنشینان مشکل ایجاد کرده است.

فرمانده مرزبانی کشور، با اشاره به تهدیداتی پیرامون جمهوری اسلامی ایران گفت: به دلیل عمق آرمان‌های جمهوری اسلامی، همواره تهدیداتی بیرون از مرزها و پیرامون آن داشته‌ایم و هر روزه نیز مستکبرین و مزدوران تهدیدات زیادی را متوجه ایران می‌کنند؛ با این حال مشکلاتی از مرزها به داخل نداریم چراکه برنامه‌ریزی لازم را داشته‌ایم.

مجله چهره‌های دفاعی ایران | مجله نهادهای دفاعی ایران | مجله تجهیزات دفاعی ایران

وی به همسایه شرقی ایران (افغانستان) اشاره و بیان کرد: در سال ۲۰۰۰ بر طبق آمار سازمان ملل ۲۰۰ تن مواد مخدر در افغانستان کشت می‌شد اما وقتی پای نحس استکبار به افغانستان باز شد، طبق آمار در سال ۲۰۱۸ بیش از ۹ هزار تن مواد مخدر (افزایش ۵۰ برابری) تولید شد.

سردار رضایی تصریح کرد: این افزایش مواد مخدر مفهوم دارد و باید با آنها مقابله کنیم؛ هم تحمیل فقر و بدبختی به مردم افغانستان را دارند و هم برای کشورهای جانبی و برای ما نیز مشکل ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران خط مقدم مبارزه با مواد مخدر و برخورد با افراد شرور است، گفت: پرورش گروه‌های تروریستی و اشرار از دیگر موارد منفی در برخی از کشورهای همسایه است؛ در مرزهای مشترک با عراق نیز چند سالی بود که تهدید گروه‌های تروریستی را داشتیم اگر چه کمی آرام شد اما مشکلاتی در شمال غرب کشور همچنان وجود دارد.

فرمانده مرزبانی کشور به معضل قاچاق کالا اشاره و اعلام کرد: برخورد با ترددهای غیرمجاز افراد و قاچاق کالا از جمله مواردی است که بخشی از توان مرزبانی را به خود معطوف کرده است.

سردار رضایی اضافه کرد:‌ مشکل دیگر ما برداشت‌های متفاوت از نوع وظیفه و مقابله مرزبانی است و اظهارنظرهای متفاوتی است که بدون کارشناسی بیان می‌شود.

وی اعلام کرد: مرز طبق قانون تعریف دارد؛ هرگونه تردد غیرمجاز در مرز جرم تلقی می‌شود، برخی مصاحبه‌هایی را شاهدیم که آگاهانه و ناآگاهانه عنوان می‌کنند که مرزبانی با کولبران برخورد کرده، در صورتی که کولبر در حمایت مرزبانی است.

فرمانده مرزبانی کشور کولبر را فردی دانست که در زمان و مکان و روز مشخص به جابه جایی کالایی مشخص مبادرت می‌ورزد و عملکردش با نظارت مرزبانی است؛ اما وقتی فردی در نیمه شب در دره‌ها و ارتفاعات تردد غیرمجاز دارد و گاها با مرزبانی درگیر شده و اقدام به تیراندازی می‌کند، مسلم است که کولبر نیست و با کوله خود اجناس غیرمجاز، ضد فرهنگی، مشروب، اسلحه و مهمات را حمل می‌کند.

کد خبر 425608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha