همشهری آنلاین: نایب رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بومی - محلی کشور گفت: هفت‌سنگ را که یک ورزش بومی محلی ایران محسوب می‌شود به ثبت جهانی می‌رسانیم.

هفت سنگ

بهار بهرامی در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: برای ثبت جهانی یک ورزش باید اقدامات و برنامه ریزی‌هایی را انجام داد که ما نیز در فدراسیون برنامه های مدونی را ترتیب داده ایم تا رشته ایرانی هفت سنگ را به ثبت جهانی برسانیم.

وی افزود: بر این اساس در اولین اقدام با همکاری و مساعدت وزارت ورزش و جوانان، نخستین دوره بازی‌های چهارجانبه هفت سنگ را در بخش بانوان با حضور دو تیم از ایران و دو تیم از جمهوری آذربایجان آغاز کرده‌ایم.

به گفته بهرامی، در این رقابت‌ها که از امروز، یکشنبه ۲۵ آذر، در رشت آغاز و با مکاتباتی که انجام شده، جمهوری آذربایجان در این دوره از رقابت‌ها شرکت کرد و خوشبختانه این مسابقات با عنوان جام صلح و دوستی آغاز شده که توانستیم مهمترین اثر را در بازی‌های بومی - محلی و در رشته هفت سنگ با برگزاری این رویداد انجام دهیم.

وی یادآور شد: فیلم‌های این بازی را تهیه و با بولتن ترجمه شده برای کشورهای افغانستان، پاکستان و عمان ارسال خواهیم کرد تا این ورزش نیز مانند کبدی در جهان شناخته و مسابقات آسیایی و جهانی این رشته برگزار شود.
اولین دوره مسابقات چهار جانبه هفت سنگ بانوان جام صلح دوستی، با حضور دو تیم از ایران و دو تیم از جمهوری آذربایجان از امروز در مجموعه ورزشی شش هزار نفری شهدای رشت آغاز شده که در این مسابقات یک روزه، تیم‌های حاضر به صورت دوره‌ای با هم به رقابت می‌پردازند.

هفت سنگ یک بازی بومی و ایرانی است که با روی هم گذاشتن هفت تکه سنگ صاف و هموار از بزرگ به کوچک بازی شروع می‌شود که هر تیم به طور معمول حداقل چهار بازیکن دارد. در رشته هفت سنگ، یک گروه محافظ آن سنگ‌هاست و گروهی دیگر با توپی کوچک، سعی در فروریختن ستون سنگی گروه مقابل را دارند و اولین نفر از گروه اول از فاصله‌ای حدود چهار تا هفت متری با پرتاب توپ، سعی در ریختن سنگ‌ها دارد و در طرف مقابل وقتی این اتفاق می‌افتد، محافظان توپ را می‌ گیرند و آن را مخفی می‌کنند و به دنبال برنده ‌ها می‌دوند و از طرف دیگر گروه مقابل نیز سعی می‌کند هفت سنگ را دوباره بچیند و برنده بازی شود.

کد خبر 425591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha