همشهری آنلاین: سائوپائولو، پایتخت صنعتی برزیل تازه‌ترین ابرشهر جهان است که در حوزه مبارزه نوین با آلودگی هوا سرمایه‌گذاری کرده و از فواید آشکار آن بهره برده است.

باغ هاي عمودي در شهر سائوپائولو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تلگراف، معماران و طراحان از بارسلونا در اسپانیا تا نیانجینگ در چین ساختمان‌های بدون استفاده را به باغ‌های سرسبز عمودی تبدیل کرده و به جنگ پیامدهای شهری شدن رفته‌اند. هر کدام از شهرهای آلوده جهان در آمریکا، اروپا و آسیا روشی ویژه در این مبارزه در پیش گرفتند؛ یکی وعده داد ۵۴ فضای سبز تازه راه‌اندازی کند و دیگری ۲۰۰ هزار درخت در گوشه و کنار شهر کاشت.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، سرانه فضای سبز به ازای هر نفر در شهرها ۱۲ مترمربع است. در این میان، اوضاع سائوپائولو بسیار اسفناک به نظر می‌رسد. کافی است سرانه فضای سبز ۲.۸ مترمربعی را در این شهر برزیل با لندن مقایسه کنید که یک جنگل بتنی است و با سرانه ۳۵ مترمربعی نسبت به سائوپائولو یک مرغزار واقعی محسوب می‌شود. سائو با داشتن ۱۱ میلیون جمعیت و فشردگی فضاهای شهری، با کمبود جدی فضای سبز مواجه است.

گیل بلانش، بنیانگذار استودیو M.۹۰ برای استفاده از ساختمان‌های عمودی در خدمت فضای سبز و مبدع انقلاب سبز سائوپائولو می‌گوید: «مانیفست ما اشغال نمای بدون استفاده ساختمان‌ها با باغ‌های پردرخت و تبدیل کردن شهرهای بزرگ به مکان‌هایی زیباتر و دوست‌داشتنی است. ما به واسطه باغ‌های عمودی راهی می‌یابیم تا از انبوه فضاهای متراکم شهری بهره ببریم و حجمی بیشتر از فضای سبز به شهرها هدیه کنیم.»

استودیو M.۹۰ کار خود را سال ۲۰۱۳ در حاشیه بزرگراهی چندطبقه در مرکز شهر سائوپائولو آغاز کرد؛ مسیری موسوم به کرم بزرگ که روزانه میانگین ۳۰۰ هزار خودرو از آن عبور می‌کنند. نکته عجیب اینکه میانگین طول عمر ساکنان این بخش شهر ۱۵ سال از میانگین طول عمر برزیلی‌ها کمتر است. از سه سال پیش تا امروز چند باغ عمودی با استفاده از حدود ۶۰ تن مواد بازیافتی در گوشه و کنار سائو ساخته شده و حجم دی‌اکسیدکربن شهر را ۱۶ تن کاهش داده است.

این تازه آغاز کار است و M.۹۰ چهار باغ عمودی در دست احداث و راه‌اندازی دارد. به گفته مدیر این استودیو، گروهی شامل شش نفر در مدت تقریبا ۳۰ روز کاری می‌توانند یک باغ سبز عمومی ۶۰۰ مترمربعی بسازند. بلانش معتقد است ظرفیت احداث ۲۸۰ هزار مترمربع فضای سبز عمودی بدون اشغال حتی یک وجب خاک زمین در یکی از شلوغ‌ترین و بزرگ‌ترین و آلوده‌ترین ابرشهرهای دنیا وجود دارد.

مدیر استودیو M.۹۰ می‌گوید: «بر اساس مطالعات ما، سائوپائولو دارای مسیرهای شهری فراوان است که می‌توان آنها را به کریدورهای سبز تبدیل کرد. ما می‌خواهیم باغ‌های عمودی را به خیابان‌های اصلی شهر بیاوریم تا هم از پیامدهای زیست‌محیطی آن بهره ببریم هم در عین حال بتوانیم چشم‌انداز بسیار خشن شهری سائوپائولو را دگرگون کنیم.»

کد خبر 425575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha