پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: خاویر کلمنته لاسارو ۱۲ مارس ۱۹۵۰ در باراکالدوی بیسکای اسپانیا متولد شد.

خاویر کلمنته

خاویر کلمنته (Javier Clemente) در سال ۱۹۶۸ فوتبالش را با تیم اتلتیکو مادرید آغاز کرد. او در مدت سه سالی که با پیراهن این تیم در لالیگا بازی کرد در ۴۷ بازی شش گل برای تیم اش به ثمر رساند. او همچنین عضو تیم قهرمان اتلتیکو در جام کوپا دل جنرالیسیمو در سال ۱۹۶۹ بود اما دوران بازیگری کلمنته مشهور بیش از سه سال طول نکشید و او به دلیل مصدومیت پس از تنها سه سال از دنیای بازیگری خداحافظی کرد.

تیم ناشناس "آره ناس" اولین تیمی بود که کلمنته هدایت کرد. پس از این تیم کلمنته به تیم "باسکونیا" از دیگر تیم های ناشناس فوتبال اسپانیا رفت. بعد از نتایجی که این تیم با کلمنته گرفت سران باشگاه "اتلتیکو بیلبائو" به مربی جوان اسپانیا اعتماد کردند و کلمنته توانست سکان هدایت تیم سرشناس بیلبائو را در دست بگیرد.

در فصل ۸۲-۸۳ اتلتیکو بیلبائو با هدایت کلمنته و با تکیه بر بازیکنان نامی آن دوره نظیر "دنی" و "آنتونی گویی گوچه آ "توانست به مقام قهرمانی لالیگا دست یابد. این مقام در سال بعد هم با اسپانیول تکرار شد. فتح جام:کوپا دل ری یکی دیگر از افتخارات کلمنته با تیم بیلبائو بود که در سال ۱۹۸۴ به دست آمد. پس از این بود که "سزار لوئیس منوتی" سرمربی وقت بارسلونا شدیدا فوتبال تیم کلمنته را مورد نکوهش قرار داد. فوتبالی که استوار بر بازی دفاعی بود و تیم بیلبائو در آن سال ها با کلمنته فوتبالی صرفا نتیجه گرا را ارائه می داد.

بیشتر عصبانیت سرمربی بارسلونا به دلیل خطای وحشتناک "گویی گوچه آ" بر روی پای "دیگو مارادونا" بازیکن آن زمان بارسلونا و مصدومیت جدی این بازیکن بود. هر چند که کلمنته در مقابل انتقاد سرمربی بارسلونا سیاست سکوت را در پیش گرفت. در سال ۱۹۸۶ کلمنته از بیلبائو جدا شد اما داستان مربیگری کلمنته در این تیم قدیمی در فصل‌های ۱۹۹۰-۹۱ و ۲۰۰۵-۲۰۰۶ تکرار شد. با این حال او نتوانست موفقیتهای گذشته را با این تیم تکرار کند و در سال ۲۰۰۶ پس از انتقادهایی که از سیاست باشگاه مطرح کرد از این تیم اخراج شد.

کلمنته پس از جدایی از بیلبائو در سال ۱۹۸۶ به تیم اسپانیول پیوست. در نخستین فصل حضورش در اسپانیول توانست این تیم را به مقام سوم لالیگا برساند و این تیم جواز حضور در جام یوفا را به دست آورد. در فصل ۱۹۸۷-۸۸ در رقابتهای جام یوفا اسپانیول با مربیگری کلمنته برابر میلان و اینتر موفق بود و در دیدار نهایی جام یوفا با وجود پیروزی سه بر صفر در دیدار خانگی در مجموع و در ضربات پنالتی به این تیم آلمانی باخت تا کلمنته نتواند اولین جام اروپایی اش را به دست آورد.

او در سال ۱۹۸۹ از اسپانیول جدا شد و به اتلتیکو مادرید رفت و در فصل ۱۹۸۹-۹۰ این تیم را به مقام نایب قهرمانی لالیگا رساند. او یک سال بعد به اسپانیول برگشت. هر چند که این آخرین حضور کلمنته در این تیم نبود چرا که کلمنته در سال ۲۰۰۲ بار دیگر هدایت این تیم را بر عهده گرفت.

کلمنته بین سال ۹۱ تا ۲۰۰۰ سرمربیگری چند تیم اسپانیایی مانند رئال بتیس و رئال سوسیه داد را هم بر عهده داشت. او در سال ۲۰۰۰ پس از بیست و پنج سال حضور در فوتبال اسپانیا به فرانسه کوچ کرد تا هدایت المپیک مارسی این کشور را در دست بگیرد.

هر چند که حضور کلمنته در فرانسه تنها یک فصل به طول انجامید تا با بازگشت به اسپانیا هدایت تنه ریف، اسپانیول و اتلتیکو بیلبائو را بر عهده بگیرد و در واقع بیلبائو آخرین تیم باشگاهی است که کلمنته در آن مربیگری کرده است.

سابقه کلمنته در مربیگری در تیم های ملی
در سال ۱۹۹۲ کلمنته به لطف موفقیتهایش در تیم بیلبائو به عنوان سرمربی تیم ملی اسپانیا انتخاب شد و ماموریت یافت که تیم ملی کشورش را به مسابقات جام جهانی ۱۹۹۴ و یورو ۹۶ ببرد. تیم ملی اسپانیا در نخستین بازی با مربیگری کلمنته با نتیجه ۱ بر صفر تیم ملی انگلیس را از پیش رو برداشت و موفق شد تیم پر ستاره آن روزهای اسپانیا را به جام جهانی ۹۴ و یورو ۹۶ هدایت کند. هر چند که اسپانیا با کلمنته به رکورد ۳۱ بازی بدون باخت رسید اما او به دلیل استفاده بیش از حد از بازیکنان ایالت باسک و حذف نام "گوآردیولا " مورد انتقاد شدید قرار گرفت. کلمنته پس از ۶۲ بازی به دلیل باخت سه بر دو اسپانیا مقابل قبرس در روز پنجم سپتامبر ۱۹۹۸ از کار برکنار شد.

در روز بیست و یکم جولای ۲۰۰۶ خاویر کلمنته به عنوان سرمربی تیم ملی صربستان انتخاب شد. اولین بازی صربستان با مربیگری کلمنته با پیروزی سه بر یک این تیم برابر چک همراه بود. بر اساس اخبار رسانه های صربستان این مربی ماهانه ۳۰ هزار یورو از فدراسیون فوتبال این کشور حقوق دریافت می کرد. هر چند که او در گفت و گو با روزنامه پولیتیکا گفت که این حقوق ماهانه کمترین دستمزدی بوده که وی در بیست سال اخیر دریافت کرده است! او همچنین برای امضای قرارداد دو ساله با صربستان مبلغ ۷۲۰ هزار یورو دریافت کرد و اگر می‌توانست تیم ملی صربستان را به یورو ۲۰۰۸ هدایت کند ۴۰۰ هزار یورو به عنوان پاداش می گرفت و در صورت صعود صربستان از هر یک از مراحل یورو ۲۰۰۸ وی مبلغ ۱۵۰ هزار به عنوان پاداش دریافت می کرد. با این حال صربستان با مربیگری کلمنته نتوانست به یورو ۲۰۰۸ برسد و پس از این ناکامی او از ششم دسامبر ۲۰۰۷ به عنوان مربی آزاد می‌توانست تیم جدیدی را برای مربیگری انتخاب کند. کلمنته در تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۰۸ با فدراسیون فوتبال ایران به توافق رسید و برای سه سال مربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران را برعهده گرفت.

ایسنا

کد خبر 42554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز