همشهری آنلاین: کودکان در فصل پاییز و زمستان به بیماری‌های مختلفی مبتلا می‌شوند که هر یک مراقبت‌های خاص خود را دارند. یکی از بیماری‌های شایع کودکان، روتاویروس است که سالانه باعث فوت ۷۰۰ هزار کودک در جهان می‌شود.

دكتر علي اكبر سياري

 با دکتر علی اکبر سیاری، فوق تخصص بیماری‌های نوزادان و کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره بیماری‌های شایع کودکان در فصل پاییز و زمستان گفتگو کردهایم.

سیاری  به همشهری آنلاین می‌گوید: از بیماری‌های شایع فصلی، عفونت‌های تنفسی در کودکان است. عفونت‌هایی که در سال چندین نوبت، کودکان را درگیر و خانواده‌ها را نگران می‌کند.

 این فوق‌تخصص بیماری‌های کودکان،  عفونت‌های گوش میانی، سینوزیت و سینه پهلو را از عوارض عفونت‌های تنفسی ذکر می‌کند.

سیاری از روتا ویروس، عوارض و خطرات این بیماری در صورت بی‌توجهی به عوارض آن می‌گوید.

مشاور وزیر بهداشت خاطر نشان می‌کند که یکی از بیماری‌های شایع عفونی در کودکان در فصل پاییز و زمستان روتا ویروس است. بیش از  ۷۰۰  هزار کودک در جهان سالانه به دلیل روتا ویروس  فوت می‌کنند.

سیاری تاکید می‌کند: در بسیاری از کشورهای جهان واکسن روتا ویروس برای جلوگیری از مرگ و میر کودکان به کودکان زیر ۵ سال به صورت رایگان تزریق می‌شود اما متاسفانه در ایران این واکسن تزریق نمی‌شود که امیدوارم با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود این واکسن به واکسن‌های تزریقی کودکان زیر پنج سال افزوده شود.

فوق تخصص بیماری‌های  کودکان و نوزادان، علائم روتا ویروس را  به دو دسته تقسیم می‌کند. دسته اول علائم  تنفسی که شامل سرماخوردگی است و دسته دوم اسهال آبکی.

به گفته سیاری اسهال آبکی در روتاویروس سبب مرگ و میر کودکان می‌شود بنابراین، خانواده‌ها حتما باید با مراجعه زود هنگام به پزشک از پیشرفت بیماری جلوگیری و کودک را درمان کنند چرا که  اسهال آبکی در روتا ویروس در صورت درمان نشدن سبب مرگ و میر کودکان می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از آنفلوانزا به عنوان دیگر بیماری شایع در کودکان یاد می‌کند و می‌گوید: آنفلوانزا، از دیگر بیماری‌های شایع کودکان در فصل پاییز و زمستان است. تظاهرات بالینی آنفلوانزا مشابه با سرماخوردگی است با این تفاوت که کودک در آنفلوانزا، تب بالاتری دارد و دوره آنفلوانزا نسبت به سرماخوردگی طولانی‌تر است.

  • تظاهرات بالینی آنفلوانزا

تظاهرات بالینی آنفلوانزای کودکان، شامل تب،  لرز و  درداندام‌ها است. تظاهرات تنفسی این بیماری شامل آبریزش بینی و سرفه است و علاوه براین در دستگاه گوارش هم کودک دچار تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود.

سیاری خاطر نشان می‌کند: آنفلوانزا واکسن دارد و برای اولین بار واکسن‌های سه و چهار ظرفیتی وارد شده است یعنی واکسن‌هایی که چهار ویروس را پوشش می‌دهند.

به گفته این فوق تخصص، بهترین فصل تزریق آنفلوانزا از اواسط مهر تا آخر اردیبهشت ماه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، توصیه‌هایی هم دارد. او  به مادران توصیه می‌کند که در هنگام سرما خوردگی، آنفلوانزا و اسهال کودک، شیر دادن به کودک را قطع نکنند و حتما کودک شیر خوار با شیر مادر تغذیه شود. از نظر غذای کمکی و غذا در هنگام سرماخوردگی، ممنوعیتی برای کودک وجود ندارد مگر اینکه کودک به ماده غذایی خاصی حساسیت داشته باشد.

 والدین توجه داشته باشند که تب کودک در حرارت زیر بغل تا ۳۸ درجه طبیعی است اما  اگر تب کودک از ۳۸ درجه بالاتر رفت‌ استامینوفن داده شود و اگر تب کودک از  ۳۹ درجه هم بالاتر رفت، به همراه استامینوفن، پاشویه هم لازم است.

 سیاری البته از خانواده‌ها می‌خواهد که از خوددرمانی پرهیز کنند و با دقت به پزشک معالج کودک خود شرح حال بیماری دهند و سپس با دقت به توصیه‌های پزشک معالج کودک خود، عمل کنند.

 فوق‌تخصص بیماری‌های کودکان تاکید می‌کند: سرماخوردگی نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارد مگر اینکه کودک به شدت دچار عوارض سرما خوردگی شود توصیه به مادران این است که اگر کودک دچار سرماخوردگی شد به هیچ عنوان خود درمانی نکنند و آنتی‌بیوتیک به کودک ندهند و توصیه‌های پزشک معالج  فرزند خود را  عملی کنند.

  • کنگره اورژانس و بیماری‌های شایع کودکان برگزار می‌شود

 عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آشنایی متخصصان نوزادان،  اطفال و کودکان را با آخرین دستاوردهای علم پزشکی، ضروری توصیف می‌کند و در این باره می‌گوید: باتوجه به اینکه نوزادان، اطفال و کودکان، از قشرهای آسیب پذیر جامعه هستند، ضروری است که متخصصان این رشته با آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های پزشکی آشنا باشند و همواره به روز باشند. به همین منظور، از سال ۱۳۸۴ تاکنون،  کنگره اورژانس و بیماری‌های شایع کودکان،  به همت گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در بیمارستان مفید تهران، برگزار می‌شود.

 رییس کنگره کنگره اورژانس و بیماری‌های شایع کودکان می‌گوید: امسال  چهاردهمین دوره این کنگره،   با شرکت  ۳۰۰ نفر  از متخصصان  کودکان و اطفال  و تعدادی از پزشکان عمومی از ۲۷ آذرماه به مدت چهار روز در بیمارستان مفید تهران برگزار می‌شود. در این  کنگره، سخنرانان و متخصصان، جدیدترین  مقاله‌های  خود  را درباره  آخرین دستاوردهای علمی  در حوزه طب کودکان،  در زمینه‌های مختلف از جمله  فوریت‌های قلب کودکان،    فوریت‌های نوزادان در زمینه زردی،  دیسترس تنفسی کودکان،   انواع سوختگی‌ها و مسمومیت‌های خطرناک،  عوارض دارویی،   فوریت‌های بیماری‌های شایع گوارشی،   خون، اسهال و سایر موضوعات مرتبط ارائه می‌کنند.

  مشاور وزیر بهداشت، هدف از برگزاری کنگره اورژانس و بیماری‌های شایع کودکان را ضرورت آشنایی متخصصان،   اطفال و کودکان با آخرین دستاوردهای علمی در حوزه سلامت کودکان ذکر کرد و گفت: توانمندسازی پزشکان و متخصصان برای بهبود مراقبت و ارائه خدمات با کیفیت بهتر به اطفال و کودکان برای ارتقا سلامت کودکان ایرانی،   یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است به همین دلیل در تلاش هستیم که از تمام ظرفیت‌های  لازم استفاده کنیم تا سلامت کودک ایرانی حفظ و تامین شود.

به گفته سیاری، در این کنگره، علاوه بر ارائه آخرین دستاوردهای پزشکی در زمینه طب کودکان، کارگاه های آموزشی هم برگزار می شود و برای اولین بار، این همایش به صورت آنلاین هم قابل پیگیری است و افرادی که به هر دلیل نمی‌توانند در همایش حضور فیزیکی داشته باشند می‌توانند ثبت‌نام اینترنتی کنند.

به گفته رییس کنگره اورژانس و بیماری‌های شایع کودکان، چون  این کنگره با هدف توانمند سازی پزشکان و متخصصان برگزار می‌شود به پزشکان شرکت‌کننده در این کنگره، امتیاز باز آموزی داده خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: حفظ و تامین سلامت کودک ایرانی،  همواره یک دغدغه جدی بوده  و است چرا که  کودکان آسیب‌پذیر هستند و توجه به سلامت کامل جسمی و روحی تک تک فرزندان ایران اسلامی، ضرورتی  اجتناب‌ناپذیر است.

کد خبر 425507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha