زینب زینال‌زاده: منطقه۶ | زمستان سال گذشته بود که سقوط درختان در خیابان ولی‌عصر(عج) به خودروها آسیب رساند و اگر بخت با شهروندان یار نبود قطعاً صدمات جبران‌ناپذیری به وجود می‌آمد.

درخت

این اتفاقات باعث شد مدیریت شهری منطقه۶ کار شناسایی و قطع درختان خشکیده را شروع و پس از ۲ ماه جمع‌آوری اطلاعات، کار قطع درختانی را که خشکیدن آنها تأیید شده بود، آغاز کند. البته مدیران شهری منطقه در ابتکاری جالب برای ایجاد زیبایی بصری در خیابان ولی‌عصر(عج)، تنه چنارهای خشکیده این خیابان را پس از رفع خطر و ایمن‌سازی در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد تا با خلق آثار هنری جان دوباره‌ای به آنها ببخشند. «محسن مجدآبادی» رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه و «علیرضا اطهری‌پور» مسئول مرکز تحقیقات و آموزش و مشاوره فضای سبز در گفت‌وگو با همشهری محله در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهند.   

  • محسن مجدآبادی|رئیس فضای سبز

قطع درختان معابر و خیابان‌ها و حتی داخل باغ‌هایی که مالک خصوصی دارند، خلاف مقررات شهرداری است و متخلفان باید جریمه‌های سنگینی بپردازند. به گفته رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه، قطع درختان باید با حکم ماده ۷ قانون شهرسازی شهرداری تهران، که توسط نماینده شورای اسلامی شهر تهران و نماینده سازمان پارک‌ها امضا می‌شود، صورت بگیرد. «محسن مجدآبادی» می‌گوید: «متأسفانه برخی از موارد شهروندان به گمان اینکه ما قصد تخریب محیط‌زیست و از بین بردن درختان را داریم، از فعالیت مأموران اداره فضای سبز در هنگام قطع درختان خشکیده، عکس و فیلم می‌گیرند و در شبکه‌های مجازی منتشر و سبب ایجاد موج اعتراض‌ها می‌شوند. بنده به جرئت و با صراحت می‌گویم که مدیریت شهری هیچ برنامه‌ای برای قطع درختان معابر به‌ویژه درختان چنار خیابان ولی‌عصر(عج) ندارد و اگر این روزها شهروندان شاهد قطع برخی از درختان در محله‌ها هستند باید بدانند که این کار به شکل قانونی و برای رفاه بیشتر خود اهالی انجام می‌شود. »

  • علیرضا اطهری پور |مسئول مرکز تحقیقات فضای سبز

قطع درختان خشک شده مهم‌ترین کاری است که تا پیش از شروع فصل سرما و آغاز بارش برف توسط نیروهای فضای سبز شهرداری منطقه انجام می‌شود: «متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد خشک شدن تعدادی از درختان در محله‌های مختلف بودیم. عوامل زیست‌محیطی مانند گرمای بیش از حد و آلودگی هوا، ورود فاضلاب‌های شهری به نهرها به‌ویژه نهر خیابان ولی‌عصر(عج)، آسیب رساندن توسط شهروندان و کوتاهی برخی از پیمانکاران در حفظ و نگهداری و همچنین انجام عملیات‌های عمرانی که موجب ورود برخی از ذرات مضر به خاک و بستر ریشه درختان می‌شود، عواملی هستند که موجب خشکیده شدن درختان شده است. » به گفته رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه، درختان خشک، به ظاهر تنومند و مقاوم به نظر می‌آیند اما واقعیت این است که آنها از درون پوک شده‌اند و به همین دلیل با وزش باد و بارش برف شکسته می‌شوند و ممکن است به شهروندان صدمه بزنند. درختان جوان و سرزنده پس از یک هفته تا ۱۰ روز، جای درختان خشک شده کاشته می‌شوند. مجدآبادی می‌گوید: «حدود ۱۵۰ اصله درخت با بن یا قطر ۲۵ سانت و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی خریداری و در مرکز تولیدات نگهداری می‌شوند که پس از قطع درختان خشکیده، کاشته می‌شوند.»

  • درختان خشک کانون آلودگی

علاوه بر خطرساز بودن درختان خشک شده، آنها کانون آلودگی نیز هستند و می‌توانند سایر درختان را آلوده و سبب نابودی فضای سبز شوند. «علیرضا اطهری پور» مسئول مرکز تحقیقات و آموزش و مشاوره فضای سبز شهرداری منطقه می‌گوید: «آفت‌های اولیه موجب از بین رفتن و خشک شدن درختان می‌شوند و آفت‌های ثانویه مانند چوب خوارها و پوست خوارها که بسیار خطرناک‌تر هستند، پس از خشک شدن به جان درختان می‌افتند و در کوتاه‌ترین زمان منتشر شده و می‌توانند به سایر درختان و حتی فضای سبز آسیب جدی بزنند. » به گفته او همین ۲ دلیل برای قطع کردن قانونی درختان توسط مسئولان شهرداری منطقه کافی است.  

  •  شناسایی ۸۰ اصله درخت خشکیده
  • نوش‌آفرین آزادی‌فر |کارشناس کمیسیون ماده هفت

در مدت ۲ ماه درختان خشک شده منطقه توسط یک گروه ۵ نفره شناسایی و اقدامات مربوط به قطعشان انجام شده است. «نوش‌آفرین آزادی‌فر» کارشناس کمیسیون ماده ۷ شهرداری منطقه می‌گوید: «حدود ۸۰ اصله درخت خشک شده با بن یا قطر بالای ۸۰ سانت از نوع چنار، زبان گنجشک، زیتون تلخ، کاج، اقاقیا در محله‌ها شناسایی شده‌اند که عمده آنها کاج چنار هستند. این درختان با رنگ قرمز علامت‌گذاری شده‌اند و با نصب بنر خطرآفرین بودن آنها را به شهروندان هشدار داده‌ایم و خواهش کردیم از پارک خودروها مقابل آنها خودداری کنند. » نوع و قطر درخت، محل قرارگیری، دلیل خشک شدن و میزان خطرآفرین بودن در فرم مخصوصی نوشته می‌شود و پس از تأیید مدیران شهری منطقه در کمیسیون ماده ۷ مطرح و با تأیید در کمیسیون دوباره توسط مدیران شهری منطقه تأیید و اقدام به قطع کردن فراهم می‌شود. به گفته آزادی‌فر درختان خشک شده در همه محله‌ها پراکنده هستند اما با توجه به وسعت محله‌ها و میزان فضای سبز، بیشترین درختان خشک شده در نواحی ۵ و ۶ و کمترین در ناحیه ۲ قرار دارند. قطع درختان باید اصولی انجام شود و مأموران فضای سبز برای اینکه مزاحم شهروندان نشوند این کار را شبانه انجام می‌دهند. آزادی‌فر می‌گوید: «به‌طور متوسط هر شب ۸ تا ۱۰ اصله درخت قطع می‌شود و خوشبختانه با توجه به اطلاع‌رسانی‌های انجام شده توسط کارشناسان معاونت اجتماعی و فرهنگی و مشارکت شورایاران، مشکلی وجود نداشته است. » 

  • خلق آثار زیبا توسط هنرمندان

درختان چنار خیابان ولی‌عصر(عج) زیبایی خاصی به این شاهراه تهران داده‌اند و همه مردم با آنها خاطره دارند.  مجدآبادی می‌گوید: «برای استفاده بهینه از درختان خشک شده و حادثه‌ساز و زیباتر کردن این خیابان، پس از مقاوم‌سازی و از بین بردن آفت‌های ثانویه، تنه درختان را برای خلق آثار هنری در اختیار هنرمندان قرار می‌دهیم. بنابراین کسانی که قصد دارند در این زمینه با ما مشارکت و همکاری کنند، می‌توانند به اداره زیباسازی در خیابان «بخارست هشتم» مراجعه کنند. » نمونه اثر هنری کنار ایستگاه «پله سوم» در حال خلق شدن است و شهروندان به‌زودی شاهد بهره‌برداری از آن خواهند بود.  

  • شهروندان درختان خشکیده را معرفی کنند

به گفته رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه درختان خشک شده در کوچه‌ها و معابر شناسایی و علامت‌گذاری شده‌اند اما ممکن است هنوز درختانی باشد که توسط مأموران فضای سبز شناسایی نشده و از دید آنها پنهان مانده‌اند.  مجدآبادی می‌گوید: «همه درختان خشک شده را قطع نمی‌کنیم و تنها درختان خشکیده خطرساز را قطع می‌کنیم. بنابراین شهروندان می‌توانند از طریق تماس با «سامانه ۱۳۷» درختان خشک شده و خطرساز محله‌ها را معرفی کنند تا با اقدام به موقع از بروز حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری کنیم. »

کد خبر 425506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha