همشهری آنلاین: یکی از دلایلی که در محل کار یا هر جای دیگر احساس می‌کنیم احترام لازم به ما گذاشته نمی‌شود، برقرار نشدن یک ارتباط پویا و موثر است.

ارتباط موثر

به گزارش همشهری آنلاین، پیش از آغاز هر گفتگو و ارتباط اطمینان یابید الان بهترین زمان ممکن است و تمام حواس و تمرکز طرف مقابل برای شماست. برای نتیجه‌بخش بودن هر گفتگو و رابطه این پنج نکته را پیش چشم داشته باشید:

۱. شفاف باشید: برای داشتن ارتباط موثر باید نیازها و خواسته‌هایتان را بشناسید. بدانید کدام ارزش‌هایتان نادیده گرفته می‌شوند و برای برجسته کردن و نشان دادن شفاف آنها بکوشید. این تنها راه جلب احترام طرف مقابل است.

۲. حاشیه نروید: مستقیم سراغ اصل مطلب بروید و درست همان چیزی را بگویید که می‌خواهید. هر چه کمتر حرف بزنید، همانقدر بهتر است. ساده باشید و بدون پیچیدگی.

۳. مخاطب را متقاعد کنید: مذاکره یعنی درخواست برای تغییر. در جریان گفتگو همیشه یک راه‌حل برای مساله و مشکل خودتان ارائه بدهید و اگر به آن بی‌توجهی شد، بکوشید گفتگو را به گونه‌ای پیش ببرید که موضوع شما باز هم در دستور کار قرار بگیرد. در گفتگو مشارکت کنید و بگذارید بدانند خواسته‌های شما برای خودتان اهمیت دارند.

۴. کنجکاو باشید: به خواسته‌ها و نیازهای دیگران گوش فرادهید. بلافاصله پس از طرح درخواست خودتان، واکنش دیگران را بسنجید و ببینید برای برآورده کردن نیاز شما آنها چه خواسته‌هایی دارند. در یک جمع فقط شما نیستید که اهمیت دارید. به دیگران هم توجه کنید.

۵. مهربان و دلسوز باشید: بکوشید دیگران را بشناسید. با دقت به بازخوردها توجه کنید و فرضیه‌های خودتان را کنار بگذارید. وقتی کسی احساس کند مورد توجه قرار گرفته و حرفش شنیده می‌شود، با آرامش و امنیت بیشتر در بحث مشارکت می‌کند و این یعنی سرآغاز یک ارتباط باپشتوانه‌تر. داشتن توانایی درک، شناختن و احترام گذاشتن به شیوه رفتار و احساس دیگران نقشی حیاتی در رفع چالش، مدیریت تغییر و گرفتن تصمیم‌های سخت دارد.

کد خبر 425452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha