شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نفت روز جمعه ۲۳ آذرماه را با کاهش قیمت به پایان برد و تحت تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا و افت بازارهای سهام جهانی، کاهش هفتگی دیگری را به ثبت رساند.

نفت

به گزارش ایسنا، بهای معاملات وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای تحویل در ژانویه ۱.۳۸ دلار یا ۲.۶ درصد کاهش یافت و در ۵۱.۲۰ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۲.۷ درصد کاهش ثبت کرد.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در فوریه ۱.۱۷ دلار یا ۱.۹ درصد کاهش یافت و در ۶۰.۲۸ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۲.۳ درصد کاهش داشت.

قیمت نفت روز پنج‌شنبه که آمار ماهانه، افزایش تولید نفت اوپک را نشان داد و همچنین آمار هفتگی آمریکا که از کاهش ذخایر و تولید این کشور حکایت داشت، صعود کرده بود و اواخر معاملات پنج شنبه، تحت تاثیر گزارشی مبنی بر این که عربستان سعودی قصد دارد صادرات به پالایشگاه‌های آمریکایی را کاهش دهد، افزایش بیشتری پیدا کرد.   

بازارهای سهام آمریکا تحت تاثیر نشانه‌های کندی رشد اقتصادی چین و نگرانی‌های جدید نسبت به تقاضای این غول اقتصادی برای نفت، به عقب نشینی تن دادند.

شاخص دلار آمریکا تحت تاثیر نگرانی‌های مربوط به رشد اقتصادی و ناملایمات ژئوپلیتیکی که تقاضا برای دارایی‌های مطمئن را تقویت کرد، ۰.۶ درصد صعود کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش بازار نفت ماهانه خود اعلام کرد تولید نفت اوپک در نوامبر ۱۰۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۳۳.۰۳ میلیون بشکه در روز رسیده است. تولید عربستان سعودی در این ماه ۴۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به رکورد ۱۱.۰۶ میلیون بشکه در روز رسید.

اما گزارش آژانس بین‌المللی انرژی برخلاف گزارش ماهانه اوپک بود که نشان داد تولید این گروه در نوامبر با وجود افزایش تولید عربستان، کاهش پیدا کرده است.

این گزارشها کمتر از یک هفته پس از توافق اوپک با شرکایش شامل روسیه برای کاهش تولید به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز از آغاز ژانویه منتشر شد. اوپک قرار است تولیدش را ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد در حالی که سهم روسیه و ۹ تولیدکننده دیگر غیراوپک در کاهش تولید، کمتر است.

بر اساس گزارش مارکت واچ، به گفته جیمز ویلیامز، اقتصاددان شرکت WTRG Economics، برنامه عربستان سعودی برای کاهش صادرات به پالایشگاه‌های آمریکایی نشان می‌دهد سعودی‌ها درباره متعادل کردن بازار بسیار جدی هستند و می‌خواهند سطح ذخایر به میانگین پنج ساله کاهش پیدا کند. تاکید بیشتر روی آمریکا منطقی است زیرا آمریکا آمارهای خود را هفتگی منتشر کرده و بازار را سریع‌تر از سایر کشورها متاثر می‌کند.

بر اساس گزارش "بیکرهیوز"، شمار دکلهای حفاری نفت که معیاری برای سنجش تولید آتی این کشور است، هفته گذشته برای دومین هفته متوالی افزایش یافت.

کد خبر 425430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha