چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶
۰ نفر

علی‌الله‌سلیمی - دبیر: شکل‌گیری غیراصولی برخی محله‌های شرق پایتخت در گذشته‌های نه چندان دور، اکنون معضلاتی را برای ساکنان فعلی به وجود آورده است که ...

علی‌الله‌سلیمی

 به نظر می‌رسد راه‌حل فوری و قطعی ندارد و برای غلبه بر همه مشکلات این مسئله که اغلب ریشه در گذشته دارند،  باید مرحله به مرحله پیش رفت و همین مسئله نیاز به زمان نسبتاً طولانی دارد.  یکی از معضلات در این زمینه، پدیده پشت‌بام‌فروشی در محله «شمیران نو» است که از سال‌ها قبل در بین برخی از ساکنان این محله رایج بوده، تداوم پیدا کرده و اکنون هم به شکل موردی اتفاق می‌افتد. ریشه اصلی این مسئله به نداشتن اسناد معتبر و قانونی برخی املاک در این محله بر می‌گردد که باعث شده اغلب املاک این محله به‌صورت قولنامه دستی خرید و فروش شود.

این موضوع به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این بخش از شهر، از گذشته دور تا امروز دامن زده و اکنون بسیاری از ساختمان‌های قدیمی و حتی جدید محله شمیران‌نو بدون رعایت اصول شهرسازی ساخته شده و در آنها به مسائلی مانند ایمنی ساختمان یا فضاهای عمومی برای ارائه خدمات شهری نادیده گرفته شده است. تبعات این بی‌توجهی به اصول و معیارهای صحیح شهرسازی باعث شده ساکنان فعلی این محله هنگام دریافت خدمات شهری با محدودیت‌های زیادی مواجه شوند.

به‌عنوان مثال، اغلب ساختمان‌های این محله در چند طبقه ساخته شده و فکری به حال پارکینگ جداگانه برای هر واحد مسکونی نشده است. برای همین، نزاع خیابانی بر سر جای پارک خودروها یکی از معضلاتی است که این روزها بسیاری از اهالی محله با آن مواجه هستند. یا مأموران جمع‌آوری زباله نمی‌توانند به راحتی وارد کوچه‌های تنگ بشوند و این مسئله در هنگام حوادثی مانند آتش‌سوزی یا زلزله محدودیت‌هایی را برای خودروهای امدادرسان ایجاد می‌کند. مسئولان شهری معتقدند قوانین فعلی ساخت‌وساز در این محله جنبه بازدارندگی ندارد و کمک قوه قضاییه را می‌طلبد تا متناسب با معضلات و مشکلات خاص محله شمیران نو، راهکارها و قوانین لازم اتخاذ و اجرایی شود و به این وسیله مشکلات فعلی این محله قدیمی به حداقل برسد.

کد خبر 425299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha