همشهری آنلاین: دونالد ترامپ در مشاجره لفظی که مقابل دوربین‌های تلویزیونی با چاک شومر و نانسی پلوسی، رهبران دموکرات‌ها در کنگره درگرفت تهدید کرد اگر بودجه درخواستی او برای احداث دیوار مکزیک تصویب نشود او از تعطیل کردن دولت هراسی ندارد.

ترامپ

روز سه‌شنبه (۱۱ دسامبر) چاک شومر، رهبر سناتورهای دموکرات و نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان برای گفتگو در مورد لایحه موقت بودجه به کاخ‌سفید رفتند و در حضور مایک پنس، معاون، رییس‌جمهور، و دوربین‌های تلویزیونی، برای دقایقی با ترامپ به طور لفظی مجادله کردند.

به گزارش بی بی سی، در جریان این گفتگوی پرتنش، ترامپ تاکید کرد که حاضر است به خاطر تامین امنیت مرزی، "با افتخار" به تعطیلی دولت تن دهد.

اگر تا ۱۰ روز دیگر (۲۱ دسامبر) رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره بر سر لایحه بودجه موقت دولت به توافق نرسند، بخش های از دولت آمریکا به علت قطع بودجه تعطیل خواهد شد.

ترامپ در این لایحه درخواست ۴ میلیارد دلار بودجه برای احداث دیوار و یا ارتقای امنیت مرزی درخواست کرده اما رهبران دموکرات‌ها که در هر دو مجلس کنگره اقلیت هستند می‌گویند بودجه درخواستی بسیار بالاست.

امروز مشاجره لفظی میان رئیس جمهور آمریکا و رهبران حزب دموکرات در حالی درگرفت که در آغاز این جلسه ترامپ گفت: "افتخار بزرگی" است که رهبران دموکرات کنگره را در کاخ‌سفید میزبانی می‌کند.

اما این جلسه که در آن علاوه چاک شومر و نانسی پلوسی، مایک پنس، معاون ترامپ هم حضور داشت، خیلی زود تنش‌آلود شد وقتی که خانم پلوسی و آقای شومر به ترامپ گفتند از نظر آنها امکان تصویب نهایی لایحه بودجه درخواستی دولت در هر دو مجلس نمایندگان و سنا وجود دارد اگر دو جناح بر سر مفاد لایحه به توافق برسند.

اما ترامپ تاکید کرد که او فقط در صورت مهیا شدن بودجه درخواستی‌اش برای احداث دیوار در مرز مکزیک، به تصویب بودجه دولت تن خواهد داد و در غیر این صورت ابایی ندارد که بخش‌هایی از دولت تعطیل شوند.

احداث دیوار حائل میان مکزیک و آمریکا یکی از وعده های اصلی دونالد ترامپ در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ بود هر چند او در آن زمان بارها گفته بود که بودجه ساخت این دیوار را دولت مکزیک پرداخت خواهد کرد.

بعد از این جلسه پرتنش، چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا از منش و رفتار ترامپ انتقاد کرد و نانسی پلوسی، رهبر دموکرات ها در مجلس نمایندگان که به زودی حزب او اکثریت را در کنگره به دست خواهد گرفت و به احتمال بسیار زیاد خود او رئیس مجلس خواهد شد، در جملاتی کنایه‌آمیز به خبرنگاران گفت که تعطیلی دولت آن هم در آستانه سال نو میلادی "هدیه کریسمس" آقای ترامپ به مردم آمریکاست.

ساعتی پس از این جلسه که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های آمریکا داشته، نانسی پلوسی و چاک شومر در بیانیه‌ای مشترک گفتند: "ما به رئیس جمهور دو پیشنهاد ارایه کردیم که با قبول هر کدام از آنها کار به تعطیلی دولت نخواهد کشید. حالا انتخاب با اوست. "

دموکرات‌ها که دفعه قبل بر سر رضایت ندادن به لایحه بودجه و تعطیلی بخش‌هایی از دولت در افکار عمومی نکوهش شدند، این بار در تلاشند که هرگونه احتمال به تعطیلی کشاندن دولت را متوجه تصمیم و لجاجت دونالد ترامپ کنند.

هر چند ترامپ معتقد است اصرار او بر وفا به شعارهای انتخاباتی‌اش، با استقبال هوادارنش روبرو خواهد شد حتی اگر به تعطیلی دولت و مختل شدن خدمات عمومی و نظامی بیانجامد.

کد خبر 425290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha