همشهری آنلاین: حامیان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌خواهند پیشنهاد عدم اعتماد به ترزا می‌را به رأی بگذارند. آنها مخالف توافق ترزا می‌با اتحادیه اروپا بر سر برگزیت هستند. ترزا می گفته است مقابل تلاش برای برکناری‌ خود می‌ایستد.

انگليس

به گزارش دویچه وله، نبرد در حزب محافظه‌کار بریتانیا بر سر شیوه خروج این کشور از اتحادیه اروپا وارد مرحله تازه‌ای شده است. گروهی ۸۰ نفره از نمایندگان پرنفوذ این حزب می‌خواهد پیشنهاد عدم اعتماد به رهبر حزب،  ترزا می‌ را به رأی‌بگذارند.

آنها در واکنش به تصمیم ترزا می‌ برای به تأخیر انداختن رأی‌گیری پارلمانی بر سر توافق برگزیت با اتحادیه اروپا، نامه‌ای به گراهام بردی، رئیس کمیته پرنفوذ ۱۹۲۲ ارسال کردند و خواستار برگزاری جلسه رأی‌ اعتماد به رهبر حزب و نخست ‌وزیر بریتانیا شدند.

این جلسه قرار است چهارشنبه شب ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) در فاصله ساعت ۱۹ تا ۲۱ برگزار و نتیجه آن نیز بلافاصله اعلام شود.

اگر ۳۱۵ نماینده محافظه‌کار بریتانیا به ترزا می‌رأی اعتماد ندهند او از رهبری حزب محافظه‌کار، بزرگترین حزب پارلمان بریتانیا که نخست‌وزیر را تعیین می‌کند، برکنار خواهد شد.

ترزا می‌ در واکنش به اعلام تصمیم رای‌گیری در مورد عدم اعتماد به رهبری او گفته است با تمام توان مقابل تلاش برای برکناری خود مبارزه می‌کند. او تغییر در رهبری بریتانیا را با توجه به نزدیک بودن خروج این کشور از اتحادیه اروپا "مخاطره‌آمیز" خوانده است.

ترزا می‌ که تلاش می‌کند برای جلب رضایت نمایندگان محافظه‌کار بخشی از قرارداد برگزیت با اتحادیه اروپا را تغییر دهد، روز گذشته به برلین و بروکسل سفر کرد و امیدوار بود که اتحادیه اروپا از او حمایت کند. اما کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌گویند قرارداد برگزیت که به امضای بریتانیا و اتحادیه اروپا رسیده، قابل تغییر نیست.

اگر ترزا می‌ در جلسه چهارشنبه شب موفق به کسب رأی اعتماد نمایندگان حزب خود نشود، نمایندگان حزب محافظه‌کار بریتانیا باید به سرعت جایگزینی برای ریاست حزب خود انتخاب کنند.  

روشن نیست که در این صورت چه طرحی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مطرح خواهد شد. ترزا می‌معتقد است که نتیجه رأی‌گیری "وضعیت کنونی با محاسبات پارلمانی در این مورد را تغییر نمی‌دهد".

بریتانیا تصمیم دارد ۲۹ مارس (۹ فروردین ۱۳۹۸) از اتحادیه اروپا خارج شود اما جزئیات زیادی از چگونگی خروج این کشور از اتحادیه اروپا روشن نیست. منتقدان ترزا می‌ او را متهم می‌کنند که طرحش برای رسیدن به توافق خروج با اتحادیه اروپا، "بریتانیا را برای همیشه به اتحادیه اروپا وابسته می‌کند".

کد خبر 425274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha