همشهری آنلاین: مرکل در تماسی تلفنی با پوتین خواستار آزادی ۲۴ ملوان اوکراینی شد که ماه گذشته در تنگه کرچ دستگیر شدند. تنش‌ها پیرامون تحولات سیاسی این تنگه ادامه دارد و آلمان خواهان کاهش تنش از راه‌های غیرنظامی است.

مركل و پوتين

به گزارش دویچه وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواستار آزادی ۲۴ ملوان اوکراینی شد. این خبر در آخرین ساعات دوشنبه ۱۹ آذر (۱۰ دسامبر) از سوی اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان، اعلام شد.

به گفته‌ی زایبرت، "تمرکز گفتگوی رهبر دو کشور وضعیت  تنگه کِرچ (تنگه‌ای که دریای سیاه را به دریای آزوف پیوند می‌دهد) بوده است. "

گارد ساحلی روسیه اواخر ماه گذشته میلادی (۲۵ نوامبر) در نزدیکی ورودی دریای سیاه به دریای آزوف، به سوی سه قایق اوکراینی تیراندازی و ۲۴ سرنشین این قایق‌ها را بازداشت کرد. در جریان تیراندازی به شناورهای اوکراینی، شش تن از آن‌ها نیز زخمی شدند.

یک روز پس از بازداشت ملوانان اوکراینی، پترو پروشنکو وضعیت جنگی در اوکراین اعلام کرد و خواستار آزادی تمام ملوانان دستگیر شده اوکراینی شد. دولت اوکراین روسیه را به "تجاوز نظامی" متهم کرد و خواستار مجازات این کشور شد.  دولت روسیه اما اعلام کرده است دلیل شلیک گارد ساحلی این کشور به قایق‌های اوکراینی "ورود غیرقانونی قایق‌های جنگی اوکراینی به قلمرو آبی روسیه" بوده است.

به گفته‌ی سخنگوی دولت آلمان، مرکل در تماس تلفنی با پوتین تاکید کرده که باید تمهیداتی برای تضمین "عبور و مرور بی‌مشکل" در تنگه کرچ اندیشیده شود. صدراعظم آلمان پیش از این نیز از روسیه و اوکراین خواسته بود تا از تنش‌ها در منطقه بکاهند و "راه‌حل نظامی" را پاسخی برای حل منازعه دو کشور ندانسته بود.

روز دوشنبه جولین کینگ، کمیسیونر امنیت اتحادیه اروپا، روسیه را متهم کرد که درباره وقایع تنگه کرچ و اقدامات اوکراین و ناتو در آن‌جا کمپینی برای انتشار اطلاعات نادرست راه‌اندازی کرده است. او پیشینه آغاز این "کمپین" را یک سال پیش دانست و آن را "اتفاقی" ندانست.

در تماس تلفنی با مسکو، آنگلا مرکل همچنین درباره سرنوشت "بعد از ۲۰۱۹" خط انتقال گاز روسیه که از اوکراین می‌گذرد با پوتین گفتگو کرد. اوکراین ابراز نگرانی کرده است که خط لوله "نورد استریم ۲" به خطری امنیتی و اقتصادی تبدیل شود.

آمریکا نیز بارها نسبت به ایجاد خط لوله "نورد استریم ۲" به کشورهای اروپایی و از جمله به آلمان هشدار داده است. آمریکا معتقد است که پروژه انتقال گاز "نورد استریم ۲" می‌تواند منجر به وابستگی بیشتر کشورهای اروپایی به گاز روسیه شود.

با این‌همه هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، چندی پیش اعلام کرد که آلمان از تعهد خود به این پروژه گازی دست نمی‌کشد و گفت "برلین از کرملین در رابطه با عبور این خط گازی از اوکراین به اروپا ضمانت‌هایی دریافت کرده است. "

خط لوله انتقال گاز طبیعی نورد استریم ۲ قرار است گاز روسیه را پس از عبور از بستر دریای بالتیک، به آلمان برساند و به این ترتیب به انتقال گاز روسیه به اروپا از راه اوکراین پایان دهد. این خط لوله توسعه خط لوله‌ای است که هم اکنون وجود دارد.

کد خبر 425208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha