سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر بریتانیا به دنبال تعویق رای‌گیری پارلمانی برای توافق برگزیت، روز سه‌شنبه ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) تور اروپایی خود را برای نجات این توافق‌ آغاز کرد.

سفر اروپايي ترزا مي

به گزارش یورونیوز، روز گذشته با روشن شدن موضع نمایندگان پارلمان بریتانیا مبنی بر وجود اختلاف بر سر ایجاد «مرز سخت» میان ایرلند شمالی و جنوبی و در نتیجه عدم حمایت نمایندگان از توافق‌ برگزیت، ترزا می اعلام کرد که رای‌گیری درباره این توافق‌نامه به تعویق خواهد افتاد.

نخست وزیر بریتانیا قصد دارد در دیدار با رهبران برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان و هلند، حمایت آنان را برای اعمال برخی تغییرات در توافق‌  برگزیت جلب کند.

بسیاری از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان بریتانیا ابراز نگرانی کرده بودند که ایجاد «مرز سخت» میان ایرلند شمالی و جنوبی احتمال دارد منجر به باقی‌ ماندن بریتانیا در نظام گمرکی مشترک با اتحادیه اروپا شود. بدین‌ترتیب، بریتانیا که قصد داشت به طور مستقل با کشورها روابط تجاری داشته باشد، خود را در میان توافق‌های داد و ستدی خواهد یافت که اتحادیه اروپا به آن رای داده است و بریتانیا در آن نقشی نداشته است.

نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) با اعلام تعویق رای‌گیری به نمایندگان پارلمان گفت: «من به نگرانی‌های شما گوش فرا داده‌ام و هر چه در توان دارم انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل کنم چنین اتفاقی [باقی ماندن در نظام گمرکی مشترک با اتحادیه اروپا] نخواهد افتاد.»

دفتر نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد ترزا می روز سه‌شنبه ۱۱ دسامبر با صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل و نخست وزیر هلند، مارک روته دیدار خواهد کرد.

خانم می قرار است امروز در حالی با ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا و دونالد توسک، رئیس شورای اروپا دیدار کند که هر دو نفر آن‌ها اعلام کرده‌اند اتحادیه‌ اروپا به هیچ‌ عنوان درباره مفاد توافق‌نامه  برگزیت که کشورهای عضو به آن رای داده‌اند، دوباره مذاکره نخواهند کرد.

آقای یونکر با تایید خبر دیدار با ترزا می در واکنش به تعویق رای پارلمان بریتانیا درباره توافق  برگزیت گفت: «من واقعا شگفت زده ام. توافق حاصل شده، بهترین توافق ممکن بوده است. امکان دوباره مذاکرات به هیچ وجه وجود ندارد.»

تحلیل‌گران سناریوهای مختلفی را برای آینده  برگزیت پیش‌بینی کرده‌اند؛ از خروج بریتانیا بدون توافق گرفته تا برگزاری دوباره رفراندوم. در هر صورت  برگزیت بر آینده پنج‌امین اقتصاد دنیا نتایج غیرقابل بازگشتی خواهد گذاشت.

تصمیم دولت ترزا می به تعویق مذاکره و رای‌گیری که مقدمات آن از هفته پیش فراهم شده بود با انتقاد و و ناخرسندی احزاب مخالف مواجه شد. یکی از نمایندگان حزب کارگر در یک حرکت نمادین «گرز طلایی تشریفاتی» را که نماد اقتدار ملکه در پارلمان بریتانیا است برداشت و با آن از صحن پارلمان خارج شد. اگر «گرز طلایی تشریفاتی» در صحن پارلمان نباشد، نمایندگان نمی‌توانند به قوانین رای دهند.

راسل مویل، نماینده حزب کارگر پس از این حرکت از صحن پارلمان برای مدت یک روز اخراج شد. او در توضیح به روزنامه گاردین گفت: «حرکت نمادین خروج گرز به معنی این است که پارلمان اراده خود در اداره امور را از دست داده است. احساس می‌کنم پارلمان حق اداره مستقل امور کشور را واگذار کرده است.»

کد خبر 425202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha