همشهری آنلاین: احتمال اینکه شهروندان سیاهپوست بزرگ‌ترین شهر کانادا هدف گلوله نیروهای پلیس قرار بگیرند ۲۰ برابر بیش از شهروندان سفیدپوست تورنتو است.

خشونت پليس عليه سياهان كانادا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، کمیسیون حقوق بشر استان اونتاریو با مطالعه و بررسی داده‌های هفت سال اخیر مربوط به تعامل میان پلیس و شهروندان سیاهپوست تورنتو به این نتیجه رسید که سیاهان در دست پلیس یک هدف همیشگی برای اعمال تبعیض و خشونت هستند.

با اینکه سیاهان تنها ۱۰ درصد جمعیت بزرگ‌ترین شهر کانادا را به خود اختصاص داده‌اند اما ۶۱ درصد موارد اعمال خشونت منجر به مرگ و ۷۰ درصد تیراندازی‌های منجر به مرگ مربوط به این گروه می‌شود. ضمن اینکه اقدام پلیس در بسیاری از موارد منجر به بازداشت موقت شهروندان سیاهپوست مبنای قانونی ندارد و معمولا با اعمال خشونت و تبعیض و وارد آوردن اتهام‌های غیرضروری همراه است.

پلیس کانادا روز دوشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد مبنی بر اینکه بسیاری از شهروندان رنگین‌پوست تورنتو به درستی معتقدند صرفا به خاطر رنگ پوست با آنها بدرفتاری شده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما درک می‌کنیم که این برداشت از نوع رفتار پلیس حسی از بی‌اعتمادی ایجاد کرده و این حس نسل‌ها تدوام داشته است.» هر چند به نظر می‌رسد گزارش دیدبان حقوق بشر اونتاریو و بیانیه پلیس تایید واقعیتی است که همگان از وجود آن باخبر بوده‌اند.

آکواسی-اووسو بمپا، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تورنتو در این باره می‌گوید: «من از دیدن نتایج گزارش کمیسیون حقوق بشر استان اونتاریو درباره شیوه رفتار پلیس با رنگین‌پوستان اصلا شگفتزده نشدم، چون این بحثی است که همه ما از چند دهه پیش درگیر آن هستیم. موضوع برخورد پلیس با سیاهان و استفاده از زور ماجرایی نیست که صرفا محدود به جامعه آمریکایی باشد و در کانادا هم از سال‌ها پیش به شکلی پررنگ وجود داشته است.»

خانم رابین مینارد، نویسنده کتاب «پلیس‌بازی با زندگی سیاهان: خشونت دولتی در کانادا از برده‌داری تا امروز» هم با بسیار مهم و نگران‌کننده خواندن آمار برخورد پلیس با سیاهان می‌گوید: «وقتی نوبت به اعمال قانون و حضور پلیس می‌رسد، ما با حجمی از خشونت طرفیم که به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزانه مردم سیاهپوست این کشور تبدیل شده است. شهرها باید به جای فرستادن نیروهای پلیس به مناطق فقیرنشین حاشیه‌ای، به فکر تامین سرپناه سیاهان باشند.»

کد خبر 425137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha