همشهری آنلاین: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی در بروکسل از آماده شدن سازوکار ویژه مالی اروپا برای همکاری با ایران خبر داد.

فدريگا موگريني

به گزارش ایرنا، «فدریکا موگرینی» در نشست خبری با تاکید بر اینکه سازوکار ویژه مالی اروپا به منظور همکاریهای مالی با ایران ظرف هفته های آینده اجرا می شود، افزود که قادر به ارائه جزئیات این سازوکار نیست اما تصریح کرد که وزرای امور خارجه کشورهای اروپا برای حفظ برجام اجماع دارند.

وی افزود: ایران به تمامی تعهدات خود پایبند بوده است، چنانچه آژانس بین المللی انرژی اتمی در 13 گزارش پی در پی این مساله را تائید کرده است. 

موگرینی به دیدار اخیرش با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان اشاره کرد و گفت که انتظار اروپا از ایران برای ادامه پایبندی به تعهداتش را منتقل کرده است. 

وی افزود: ما همچنین متعهد هستیم که مردم ایران از مزایای لغو تحریم ها بهره مند شوند؛ حتی پس از آنکه آمریکا تصمیم گرفت که برخی از این تحریم ها را دوباره اعمال کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همین رابطه گفت وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام در نشست امروز پیشرفت های صورت گرفته درباره سازوکار مالی اروپا ارائه داده و ما از اقدامات آنها حمایت کردیم.

موگرینی تصریح کرد که انتظار دارد این مکانیسم ظرف هفته های آینده و پیش از پایان سال جاری میلادی اجرایی شود تا از آن به عنوان راهکاری برای تشویق مراودات اقتصادی با ایران استفاده شود.

وی در ادامه عنوان کرد که اجرای برجام زمینه گفت وگوهای منطقه ای با ایران را فراهم کرده و در این رابطه به گفت وگوهای سطح بالا با مقام های ایرانی اشاره کرد. 

او در این رابطه به حمایت ایران از تلاش های فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن اشاره کرد و گفت: این نتیجه گفت وگوهای ما با ایران درباره مسائل منطقه ای بوده است و ایران از نفوذش بر حوثی ها استفاده کرد تا در مذاکرات صلح یمن در سوئد شرکت کنند.

موگرینی ادامه داد: ما معتقدیم که از طریق اجرای کامل برجام و گفت وگو با ایران قادر هستیم تا سایر مسائلی که برای ما نگران کننده است از جمله موشک های بالستیک و بحران سوریه را حل و فصل کنیم.

وی با بیان این مطلب نتیجه گرفت که اجرای برجام، تنها دستور کار روی نیز نیست و این توافق زمینه گفت وگودرباره سایر مسائل مختلف را ایجاد کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت‌ماه گذشته تحت تأثیر فشار لابی صهیونیسم خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و چهاردهم آبان، دوره تازه تحریم‌های ضد ایرانی را که عمدتاً صادرات نفت ایران، صنایع هوایی، کشتیرانی و بانکی را شامل می‌شود به اجرا گذاشت. سایر کشورهای امضاکننده برجام یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور ازاین توافق چندجانبه بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند.

کد خبر 425107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha