دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: «تصمیم گرفته شد به واسطه‌ علاقه‌ وزیر ارتباطات به حفظ بناهای تاریخی، برای حفظ و احترام به عمارت کلاه‌فرنگی بی‌سیم تا این بنای تاریخی به دفتر کار این وزیر جوان کابینه تبدیل شود و حتی آثار قرار گرفته داخل آن نیز در همان فضا بمانند.»

موزه بي سيم

به گزارش ایسنا، نخستین زمزمه‌ها این طور منتشر شدند «وزیر ارتباطات - محمدجواد آذری جهرمی - قصد دارد در داخل ساختمان "عمارت کلاه‌فرنگی بی‌سیم" نخستین ساختمان رسمی تشکیلات بی‌سیم و رادیو در داخل وزارتخانه ساکن شود، بنابراین وسایل ین موزه را جابه‌جا می‌کنند» پس از بررسی‌های ایسنا، نتیجه این شد: «اصل خبر درست است اما آن ساکن شدن کجا و این ساکن شدن کجا؟ »

عمارت بدون هیچ تغییر ماهوی دفتر کار وزیر می‌شود

سید جمال هادیان طبایی زواره، مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات، به ایسنا می‌گوید:‌ با توجه به علاقه‌ی وزیر ارتباطات به حفظ و حراست از بناهای تاریخی و حتی این ساختمان، همه تلاش خود را برای حراست از این بنای تاریخی که به خصوص در تاریخچه این وزارتخانه نیز نقش دارد، می‌کند.

او با اشاره به این‌که به اعتقاد آقای وزیر، اگر کاربری برای آثار تاریخی تعریف شود، ‌ آن آثار حتما حفظ می‌شوند، ادامه می‌دهد: بنابراین برای حفظ و احترام به این اثر ویژه نیز تصمیم گرفته شد تا این بنای تاریخی به دفتر کار وی تبدیل شود.

طبایی با تاکید بر بررسی‌های در دست انجام برای این تغییر و تحولات می‌گوید: در بررسی‌ها، حفظِ هویت این بنای تاریخی توسط  کارشناسان میراث فرهنگی و کارشناسان طراحی داخلی مطالعه می‌شود؛ تا این اقدام بدون هیچ آسیبی به بنا اجرایی شود. این اقدام یک ابتکار خلاقانه از سوی شخص وزیر ارتباطات با هدف احترام گذاشتن به بناهای تاریخی است.

به گفته‌ی وی، بنای یادشده دقیقا منطبق با نظر طراح‌های میراث‌ فرهنگی آماده می‌شود، هر چند در گام نخست باید تعمیرات جزئی روی تاسیسات لوله‌های آب، برق و آبدارخانه و دیگر موارد نظیر این انجام شود.

 هادیان با تاکید بر این‌که هیچ تغییر ماهوی در این بنای تاریخی ایجاد نمی‌شود، اضافه می‌کند: اگر کارها خوب پیش بروند، وزیر ارتباطات از این مکان به عنوان دفتر کار خود استفاده می‌کند.

او همچنین درباره آثار تاریخی قرار گرفته در این فضا که پیش از این به عنوان موزه استفاده می‌شد نیز می‌گوید: هیچ کدام از آثاری که در این بنا بود به جای دیگری منتقل نمی‌شود، همه‌ی آن‌ها در همان فضا می‌مانند.

به گفته‌ی وی در این فضا ۶ ژنراتور، دستگاه بی‌سیم و تعدای تابلوی نقاشی و یک‌سری فایل‌های تصویری وجود دارد که هیچ‌کدام از این فضاها خارج نمی‌شوند، حتی میز و صندلی‌های دفتر نیز قاجاری و متناسب با محیط استفاده می‌شوند، قرار نیست هیچ چیز حتی سبک آن هم تغییری پیدا کند.

کاربری تشریفات برای عمارت بی‌سیم خیلی هم بی‌ربط نیست

محسن شیخ‌الاسلامی، معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران،  نیز درباره نوع کاربری که می‌تواند متناسب با عمارت‌کلاه‌فرهنگی بی‌سیم باشد، به ایسنا می‌گوید: اگر که به بنا آسیبی وارد نشود و مرمت شود، این نوع کاربری مخالف با ضوابط میراث فرهنگی نیست.

او با اشاره به مرمتی که چند سال گذشته با نظارت میراث فرهنگی در این بنای تاریخی انجام شد، ادامه می‌دهد: در ان زمان قرار بود این فضا به موزه تبدیل شود، البته کاربری تشریفات هم زیاد بی‌ربط به فضا نیست، حتی گفتند مذاکراتی انجام شده تا ساختمان جلویی بنا که قدری مانع دید است، در صحبت با شهرداری به طور کامل حذف شود، خوشبختانه تا این مرحله همکاری را از سوی وزارتخانه شاهد بوده‌ایم.

او با تاکید به میزان همکاری وزارت ارتباطات با میراث فرهنگی برای حفاظت از بناهای تاریخی تاکید می‌کند: دادن کاربری دفتر تشریفات یا دفتر کار وزیر به این بنای تاریخی زیاد هم بی‌ربط به بنا نیست، این که بخواهند وسایل را در همان مکان نگه‌دارند، بسیار هم خوب است.

وی ادامه می‌دهد: هر چند کاربری موزه برای این بنا بهتر خواهد بود و مردم نیز می‌توانند آن دستگاه‌های قدیمی را ببینند اما با توجه به قرارگیری این ساختمان در داخل وزارتخانه قطعا رفت و آمد مردم و گردشگران قدری کار را مشکل می‌کند، بنابراین از دید میراث فرهنگی برای حفظ این بنا و آن دستگاه‌ها به عنوان نخستین ابزارآلات رادیویی، مورد تائید میراث فرهنگی است.

در سال ۱۳۱۶ شمسی وزارت پست و تلگراف و تلفن زمینه ایجاد مرکز رادیو را در کشور فراهم کرد. زمانی کوتاه، تعدادی پست‌های فرستنده موج کوتاه و متوسط آمریکایی، انگلیسی و آلمانی از طریق شرکت‌های انگلیسی و آلمانی به‌منظور تلگراف و اقدامات مخابرات بی‌سیم خریداری و نصب شدند و کمی بعدتر ساختمان بنای مورد نیاز رادیو هم توسط یک شرکت پیمانکار آلمانی در اراضی قصر قاجار، یعنی کنار بنای کلاه فرنگی ساخته و آماده شد.

این بنا امروز در خیابن دکتر شریعتی، مقابل خیابان شهید قندی، داخل محوطه وزارت ارتباطات قرار گرفته است. این بنا در ۱۷ خرداد ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۶۹۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

کد خبر 425075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha