همشهری آنلاین: مهم‌ترین مهارتی که در زندگی می‌آموزید شاید شیوه برقرار کردن ارتباط موثر با دیگران باشد؛ مهارتی که در تمام جنبه‌ها و عرصه‌ها به کمک شما می‌آید.

ارتباط موثر

به گزارش همشهری آنلاین، برای آموختن بهتر مهارت ارتباط موثر پنج قانون و نکته را همواره در نظر داشته باشید:

۱. احترام: روشی که جلوی تنش‌ها و مشاجره‌ها را می‌گیرد یا کاهش می‌دهد. اگر مردم بدانند به دیدگاه‌یشان احترام می‌گذارید و به حرف‌شان گوش می‌دهید، حتی اگر مخالف‌تان باشند با ادب و احترام با شما برخورد می‌کنند.

۲. زبان بدن: شاید عجیب باشد اما اطلاعات بیشتر با زبان بدن منتقل می‌شود تا ارتباط کلامی. مطمئن شوید زبان بدن شما نشان می‌دهد با علاقه و آغوش باز به حرف‌ها گوش می‌دهید و به مخاطب توجه می‌کنید.

۳. خواندن ناگفته‌ها: مردم معمولا حتی پس از بر زبان آوردن فکرها و ایده‌های خودشان احساس عصبی بودن می‌کنند، چون ترس‌ها و حس‌های ناخوشایندشان از بین نرفته است و باقی ماندن این حس‌ها اوضاع را بدتر می‌کند. گاهی بکوشید حس طرف مقابل را از رفتار و گفتارش بخوانید.

۴. تلاش برای تمرکز بر دیگران: اینکه بکوشید خودتان را جای دیگران بگذارید، به برقراری بهتر ارتباط و بهبود مهارت‌های ارائه کمک می‌کند. در آرامش به حرف دیگران گوش کنید و به آنها فرصت حرف زدن بدهید. از یاد نبرید گوش کردن همزمان با حرف زدن تقریبا غیرممکن است. پس مطمئن شوید برای شنیدن حرف دیگران به اندازه کافی وقت دارید.

۵. فکر کردن به پاسخ‌ها: واکنش‌های احساسی افراطی بسیاری از گفتگوها و ارتباط‌ها را خیلی زود به نقطه پایان می‌رساند. این واکنش‌ها می‌تواند در مسیر ارتباط موثر اختلال ایجاد کند. بنابراین، برای پرهیز از افتادن در این دام باید پیش از آغاز گفتگو کمی تامل کنید و نفس عمیق بکشید. همواره به یاد داشته باشید میان زن و مرد در برقراری ارتباط تفاوت‌های اساسی وجود دارد؛ مردها عملگراترند و زن‌ها احساسی‌تر.

کد خبر 425034

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha