همشهری‌آنلاین: معاینه فنی بحث داغ ماه‌ها و روزهای اخیر است؛ یک دلیل طرح کاهش و دیگری هوای سرد و آلودگی هوا.

سالن معاينه فني

خبرها و گزارش‌ها پر است از مطالبی درباره روند انجام این کار، کاستی‌ها، جریمه‌ها و ... اما کمتر پیش آمده به آنهایی فکر کنیم که در سالن‌های انجام مراحل معاینه فنی مشغول کارند یا مطلب زیادی درباره‌شان بخوانیم.

سرگرم عکاسی از یک سالن و روند کار بودم. جدای از این‌که اغلب یکی با چشم‌هایی متعجب و ناراضی از حضورم می‌گفت: چکار می‌کنی؟ مجوز داری؟ برای چه عکس می‌گیری؟ و تازه برخی بعد از شنیدن این که مجوز هم دارم باز چهره درهم می‌کشیدند؛ افراد خوش‌رویی هم بودند که می‌گفتند حالا که عکس می‌گیری از ما هم بنویس؛ کارشناسان بررسی وضعیت ماشین را می‌گویم.

جلو در وردی سالن‌های بررسی ماشین‌ها یک کارشناس ویژوال وضعیت چراغ‌ها و وضعیت ظاهری را چک می‌کرد و بعد ماشین ها وارد سالن می‌شدند تا کارشناسان داخل سالن با استفاده از وسایل و ابزارها روند مکانیزه کار را انجام دهند.

کارشناسان در داخل سالن هم‌نفس دود اگزوزها از شش صبح  تا هفت شب و بسته به تمایل‌شان یک یا دو روز در هفته از هشت صبح تا هفت عصر در یک شیفت کاری سرپا  ماشین‌ها را چک می‌کنند.(برخی سالن‌ها ۲۴ ساعته خدمات ارائه می‌کنند.)

دود می‌خورند و گاهی داد.

از سرپابودن و دود خوردن عوارض فیزیکی و مشکلات تنفسی و واریس نصیب‌شان می‌شود و از دلخوری و غر زدن‌های برخی رانندگان، استرس و خستگی.

برخی می گفتند به جز مشکلات تنفسی  در اثر استنشاق مداوم دود در این سالن‌های سربسته، درگیر ریزش مو هم هستند.

کارشناسی که از ریزش مو  صحبت کرد، گفت: نمی‌دانم دلیل علمی‌اش چیست یا در اثر کدام ماده موجود در هوای این سالن است.اما خیلی‌ها را دیدم که بعد از اشتغال به این کار دچارش شده‌اند.

با دیگری که صحبت کردم، گفت: این ریزش مو را نمی‌دانم.ولی از این همه دود و سرپا ایستادن کلافه می‌شوی.به خصوص امان از دود و سرفه‌های همیشگی.

ان دیگری درباره ریزش مو گفت: گمان نکنم چندان ربطی به دود داشته باشد اما استرس... ما اینجا با این دستگاه‌ها کار می‌کنیم و مردم فکر می‌کنند ما در معیوب بودن ماشین‌شان مقصریم.دستگاه نقص را اعلام می‌کند و مالک خوردو غر می زند که مثلا از قیافه من خوشت نیامده، یا دلت می‌خواد اذیت کنی، دوست دارید پنج هزار تومان دیگر اضافه بگیرید و ... و همه این برخوردها و استرس‌ها در کنار این همه دود آدم را کلافه می‌کند.

به خاطر انجام این کار و هم‌نفسی با دود، روزانه دو لیوان شیر به آنها داده می‌شود...

تازه ان‌ها آن‌قدر سرگرم دود و داد بودند که از آلودگی دیگری که در اثر همان دادها و صدای ماشین‌ها به‌وجود می‌اید، چیزی نگفتند؛ آلودگی صوتی.

خلاصه این‌که حرف‌شان این بود: برای کم‌شدن آلودگی هوا ماشین‌ها را بررسی می‌کنیم و خودمان تا می‌شود دود می‌خوریم.از آن طرف هم برای بررسی مکانیزه ماشین‌ها ما مقصر شناخته می‌شویم و غر می‌شنویم.

این بار که برای انجام معاینه فنی می‌رویم حواسمان باشد اینجا یک نفر نه که چندین نفر از صبح علی‌الطلوع دود می‌خورند تا شب. اگر ماشین‌مان سالم نیست فریاد گرانی تعمیر و کمبود وقت و لوازم یدکی و ... بر سر آنها سر ندهیم.

کد خبر 424818
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha