همشهری آنلاین: خبرگزاری رویترز گزارش داد قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از انتشار خبر توافق اوپک برای کاهش تولید نفت با افزایش شدیدی روبرو شد.

قيمت نفت

به گزارش جمعه شب ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، با توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش تولید نفت خود از سال آینده میلادی، قیمت جهانی نفت ناگهان افزایش پیدا کرد.

در حالی که با ابهام در حصول توافق نهایی توسط اعضای اوپک قیمت نفت صبح امروز رو به کاهش رفته بود، پس از انتشار خبر توافق برای کاهش تولید، قیمت نفت با افزایشی ۵ درصدی روبرو شد.

نفت برنت که پیشتر به زیر ۶۰ دلار افت کرده بود، با افزایش ۳.۲۶ دلاری به ۶۳.۳۲ دلار در هر بشکه رسید. همچنین نفت سبک آمریکا با ۲.۶۲ دلار صعود به ۵۴.۱۱ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش ایرنا، یکصد و هفتاد و پنجمین نشست اوپک با حضور ۱۴ عضو این سازمان در وین پایتخت اتریش، در توافق با اعضای غیر اوپک مقرر شد اعضای این سازمان ٨٠٠ هزار بشکه و کشورهای غیر عضو ٤٠٠ هزار بشکه (در مجموع یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه) میزان عرضه نفت خود به بازار را کاهش دهند. همچنین ایران با توجه به تحریم ها، مشمول معافیت از کاهش عرضه به بازار شد.

توافق اعضای اوپک و غیراوپک برای ۶ ماه است. قرار شده اعضای اوپک ۲.۵ درصد از تولید ماه اکتبر(مهر-آبان) ٢٠١٨ خود را کاهش دهند. ایران، لیبی و ونزوئلا از کاهش عرضه معاف شدند.
طبق توافق، قرار است ترتیبات این معافیت اعلام شود.

به گزارش ایرنا، «بیژن زنگنه» وزیرنفت ایران در پایان جلسه امروز درپاسخ به پرسش خبرنگاری درباره روند مذاکرات و میزان کاهش عرضه به بازار گفت: «خدا را شکر از همین میزان کاهش عرضه نفت (اعضای اوپک و غیراوپک) نیز راضی هستیم.» «مذاکرات سخت و پیچیده ای بود تا به نتیجه رسید؛ آنچه می خواستیم به نفع اعضای اوپک و ملت ایران، حاصل شد.»

وی دیروز پس از پایان نشست ۶ ساعته اعضای اوپک در پشت درهای بسته، فضای جلسه را سخت توصیف اما ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات به نتیجه برسد.

وزیر نفت کشورمان پیش از آغاز مذاکرات گفته بود صحبت از کاهش ۱.۳ تا ۲.۴ میلیون بشکه‌ای سطح تولید مطرح و قرار است درباره این ارقام بحث شود.

وی با بیان اینکه تهران با کاهش تولید اوپک مشکلی ندارد و این مساله به تصمیم اکثریت اعضا وابسته است، یادآور شد که ایران تا زمان رفع کامل تحریم‌ها به هیچ توافقی برای کاهش تولید ملحق نمی‌شود.

کد خبر 424768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha