همشهری آنلاین: رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفت که مشورت هایی برای اخراج «خالد بن سلمان» سفیر عربستان از واشنگتن در حال انجام است.

باب کروکر

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از شبکه خبری المیادین، «باب کروکر» خاطرنشان کرد: با اظهاراتی که سفیر عربستان در پی قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی داشته هیچ اعتباری برایش باقی نمانده است.

رسانه ها پیشتر از وجود یک فایل صوتی در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در باره تماس تلفنی میان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با برادرش خالد سفیر این کشور در آمریکا خبر داده بودند که در آن

دستور قتل خاشقچی ضبط شده است. ولیعهد در این پیام صوتی می‌خواهد تا هر چه زودتر خاشقچی ساکت شود.

نمایندگان مجلس سنای آمریکا طرحی را ارایه داده اند که ولیعهد سعودی را مسئول قتل خاشقچی و وخامت اوضاع یمن معرفی می کند.

گراهام سناتور جمهوریخواه نیز در جریان نشست کنگره با «جینا هاسپل» رئیس سیا رئیس جمهوری آمریکا را متهم کرد که نمی خواهد مدارک مربوط به دست داشتن ولیعهد سعودی در این قتل را بپذیرد.

وی با استناد به «قانون مگنیتسکی» خواستار مجازات علیه کسانی شد که در قتل خاشقچی دست داشته اند.

خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود روز ۲ اکتبر (۱۰ مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با 'خدیجه چنگیز' نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.

حکومت آل سعود پس از ۱۸ روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، ۱۸ نفر از جمله ۱۵ مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد که ۱۵ مامور از نزدیکان بن سلمان ولیعهد سعودی که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی تاکنون رد شده است.

کد خبر 424738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha