همشهری آنلاین: با وجود از سرگیری فعالیت در بنادر اوکراین در دریای آزوف، مناسبات دو جانبه هنوز شکننده است. اوکراین خواستار راه حلی پایدار است.

ukraine russia

بنادر ماریوپل و بردانیسک اوکراین در دریای آزوف که در قلب تنش دریایی میان مسکو و کی‌یف واقع شده‌اند، فعالیت خود را بعد از کمتر از دو هفته مجددا از سر گرفتند.

این بنادر در ماجرای توقیف ناوچه‌های اوکراینی به طور کامل تحت محاصره روس‌ها قرار گرفته بود.

نیروی دریایی روسیه چندین ناوچه اوکراینی و ملوانان آنها را در تنگه کرچ که دریای آزوف را به دریای سیاه وصل می کند، به اتهام ورود «غیرقانونی» به قلمرو آبی روسیه توقیف کرده بود.

رایویس وییکاژانس مدیرعامل بنادر اوکراین به خبرنگار یورونیوز می‌گوید:‌ «پس از آنکه شرایط تنش‌زا برای چند هفته ایجاد شد، فعالیت‌های ما کاملا متوقف شده بود. اما اکنون شرایط تغییر کرده است و می‌بینیم که کشتی‌ها در حال عبور و مرور از کانال هستند. بطور روزانه ۴ تا ۵ کشتی در بندر بردانیسک و بیشتر از ۱۰ کشتی در بندر ماریوپل پهلو می‌گرفتند یا عازم مناطق دیگر می‌شدند. امیدواریم که دوباره به رقم قبلی بازگردیم.»

با وجود از سرگیری فعالیت در بنادر اوکراین در دریاین آزوف، مناسبات دو جانبه هنوز شکننده است. اوکراین خواستار راه حلی پایدار است.

مدیرعامل بنادر اوکراین می‌افزاید: «ما تلاش می‌کنیم که در درازمدت کارامد و ایمن باشیم زیرا زیرساخت‌ها و تجارت‌های مرتبط با بنادر، تجارتی دراز مدت است و ما باید اطمینان سرمایه‌گذاران را برای استفاده از بنادرمان جلب کنیم.»

رایویس وییکاژانس در ارتباط با دخالت ناتو در منطقه نیز می‌گوید: «به نظر من تنها جامعه بین‌المللی می‌تواند باعث تثبیت وضعیت سیاسی در منطقه شود.»

فراتر از تاثیر تنش‌های دریایی بین کی‌یف و مسکو بر فعالیت بنادر، این تنش‌ها باعث ایجاد فضای عدم اطمینان برای اقتصاد اوکراین در کلیت خود شده است.

سرمایه‌گذاران همچنین به انتخابات ریاست جمهوری آینده اوکراین که قرار است در ماه مارس سال آینده برگزار شود چشم دوخته‌اند و منتظرند ببینند این انتخابات چه تغییری در سیاست اوکراین ایجاد خواهد کرد.

بسیاری به اروپا و جامعه بین‌المللی چشم دوخته‌اند تا راه حلی سیاسی برای تنش‌ها بین دو کشور پیدا کنند چرا که اتفاقاتی مانند حادثه کشتی‌ها می‌تواند دو کشور را بیش از پیش درگیر تنش کند.

کد خبر 424652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha