همشهری آنلاین: نامدارترین هنرمند خیابانی دنیا قایق پناهجویان کنترل از راه دور خود را با یک شرط عجیب به بهای دو پوند در معرض فروش قرار داده است.

نقاشي بنكسي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هافینگتن‌پست، بنکسی که آثار هنری‌اش تا یک میلیون دلار در حراجی‌ها چکش می‌خورد، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام تصویر اثر موسوم به قایق پناهجویان را منتشر کرده و زیر آن چنین نوشته است: هر کس بتواند وزن این قایق را درست پیش‌بینی کند، با فقط دو پوند مالک آن می‌شود. این قایق کاملا کنترل از راه دور است، سه گره دریایی سرعت دارد و باتری‌هایش هم درست کار می‌کند.

همه علاقه‌مندان باید ابتدا دو پوند بپردازند تا وارد سایت چوزلاو شوند. بعد آنجا می‌توانند وزن قایق پناهجویان را حدس بزنند و اگر پیش‌بینی‌شان درست از آب دربیاید، قایق را با خود به خانه می‌برند. درآمد حاصل از حضور در این حراجی عجیب به پناهجویان و آوارگان اختصاص می‌یابد و رقابت برای به دست آوردن اثر بنکسی ۲۲ دسامبر به پایان می‌رسد. سایت چوزلاو در لندن و نیویورک دفتر دارد و به نفع آوارگان فعالیت می‌کند.

از سوی دیگر، نمایشگاه آثار بنکسی ششم دسامبر همزمان با روز تصویب قانون اساسی اسپانیا و شکل‌گیری این کشور در مادرید برپا می‌شود. در این نمایشگاه با نام «بنکسی؛ نابغه یا خرابکار» ۷۰ اثر از این هنرمند اهل بریستول بریتانیا به نمایش درمی‌آید و بسیاری از این آثار از مجموعه‌داران خصوصی به امانت گرفته شده است. شاید مرموزترین بخش نمایشگاه حضور نقاشی دختر با بادکنک باشد که حدود دو ماه پیش پس از چکش خوردن در حراجی از خردکن کاغذ رد و نابود شد.

هر چند بنکسی معمولا با نمایش آثارش در حراجی‌ها یا نمایشگاه‌ها موافق نیست اما مالکان شخصی کارهای هنری او به شرطی در این رویدادهای هنری حضور می‌یابند که بتوانند آثارشان را به بالاترین قیمت پیشنهادی بفروشند. دختر با بادکنک که به بهای ۱.۸ میلیون یورو فروخته شده، پس از خرد شدن با نام تازه «عشق در سطل زباله است» در اختیار خریدار قرار گرفت و احتمال دارد با قیمت‌های بالاتر در حراجی‌ها چکش بخورد.

به گزارش ال‌پایس، دیگر حراجی اثری از بنکسی روز ۲۴ اکتبر در پاریس برگزار شد و یکی از آثار او به بهای ۱۲۷ هزار یورو فروش رفت. با وجود داشتن شهرت جهانی، بنکسی هرگز در محافل عمومی ظاهر نشده و هویت او در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. او سال ۱۹۷۵ در بریستول به دنیا آمده و در آثارش روی دیوارهای گوشه و کنار دنیا مفاهیمی چون نژادپرستی، جنگ و سیاست را مورد اشاره قرار داده است.

کد خبر 424566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha