همشهری آنلاین: ارکستر سازهای ایرانی در کنسرت خود آثاری از بزرگان موسیقی ایران را با یادی از استاد علی‌اکبرخان شهنازی اجرا کرد.

تالار رودكي

تالار رودکی در سیزدهمین روز آذرماه میزبان اولین کنسرت ارکستر نوجوانان و جوانان ایران با عنوان "ارکستر سازهای ایرانی" بود.

به گزارش خبرگزاری هنرآنلاین این ارکستر نوپا که اوایل سال جاری پا به عرصه فرهنگ و هنر کشورمان گذاشت، در اجرای خود آثاری از بزرگان موسیقی ایران را با یادی از استاد علی‌اکبرخان شهنازی موسیقی‌دان و نوازنده تار (۱۳۶۳-۱۲۷۶) روی صحنه برد. اجرای این ارکستر متشکل از سه بخش پیش‌درآمد، چهارمضراب و تصنیف و رنگ به رهبری مهرداد میرزایی بود و جوانان و نوجوانان دانش‌آموخته موسیقی در آن سازها را به صدا درآوردند.

ارکستر نوجوانان و جوانان ایران برای شروع قطعه‌ای از استاد شهنازی را انتخاب کرده بود. این پیش‌درآمد شور با شعری از سعدی بر اساس آواز استاد اقبال آذر و تار استاد شهنازی به گوش رسید.

چهارمضراب با تنظیم و آهنگسازی حسین خوش‌چهره بر اساس کرشمه شور ردیف دوره عالی علی‌اکبر شهنازی و چهارمضراب شور ساخته علیزاده به اجرا درآمد و همکاری خوب نوازندگان این ارکستر را به نمایش گذاشت. خوانندگان نیز بعضی از قطعات را با صدای خود همراهی می‌کردند. رحمان تک دهقان، پارسا خائف و امیرعلی خیاط زاده به‌عنوان سه خواننده عضو بخش آوازی بودند.

"زیرکش سلمک" قطعه دیگری برای رپرتوار این کنسرت بود. آهنگسازی و تنظیم این قطعه را میرزایی انجام داده است. او با ظرافت قطعه خود را رهبری کرد و سازها ایرانی یک‌به‌یک به صدا درآمدند. در ادامه تصنیف "ای عاشقان" به‌آرامی طنین‌انداز شد. خواننده، شعری از هوشنگ ابتهاج را با آهنگسازی محمدرضا لطفی و تنظیم سینا نصرتی خواند و این قطعه را تکمیل کرد.

از دیگر قسمت‌های رپرتوار تک‌نوازی ساز تار بود. برای این بخش شورش رعنایی روی صحنه رودکی حاضر شد و دقایقی مخاطبان مهمان صدای تار خود کرد. در انتها رنگ دشتی به آهنگسازی آقا حسینقلی و تنظیم مشترک مهرداد میرزایی و مهدی محمودآبادی نواخته شد.

در این اجرا، فرحان فیروزیان، آریا محمد بیگی، کامیاب عشقی نژاد، آریا مهدوی و نوید لارنی ساز تار را نواختند. مهرک ملک پور، شادی ابوالحسنی و پرهام احمدی پور سه‌تار را به صدا درآوردند؛ ماهور برابره، امیررضا نصیری و آریامن کاظمی عود به دست گرفتند و بم تار را محمدجواد محمدشاهی نواخت.

کیانا قلمبر و سروش حاجی طالب سنتورنوازان، فاطمه بهرامی، باربد یکدانه، گندم مقدم و محمدامین میاندوآبی قانون‌نوازان، نیلوفر شهبازی، سامیار مطلبی، محمدرضا یوسفیان و نیما پورفولادی کمانچه‌نوازان این کنسرت بودند. قیچک آلتو را پارسا شرافتی و حسین قربانی و قیچک باس را بیتا قاسمی نواخت.

کد خبر 424560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha