چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان یک آزمایش تازه ابداع کرده‌اند که می‌تواند در ۱۰ دقیقه مبتلا بودن هر فرد را به سلول‌های سرطانی تشخیص دهد.

آزمايش سرطان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، این آزمایش که در مقایسه با روش‌های مشابه بسیار ارزان‌تر و در دسترس‌تر است، صرفا می‌تواند وجود سلول‌های سرطانی را در بدن افراد تایید یا رد کند. از این رو، اینکه سلول‌های سرطانی در کدام بخش بدن تجمع کرده‌اند یا میزان جدی و پیشرفته بودن بیماری باید در آزمایش‌های تکمیلی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

در این روش ساده و سریع و ارزان از مایعی با رنگ تغییرپذیر استفاده می‌شود تا مشخص شود سلول‌های بدخیم در بدن هر فرد وجود دارند یا نه. نتیجه آزمایش هم در کمتر از ۱۰ دقیقه اعلام می‌شود. لورا کارسکوزا، پژوهشگر دانشگاه کویینزلند می‌گوید: «فایده بزرگ این روش ارزان و بی‌نهایت ساده بودن آن است. به همین دلیل می‌توان از این آزمایش در کلینیک‌های معمولی هم استفاده و کار پزشکان را برای مراحل بعدی مبارزه با بیماری آسان‌تر کرد.»

اطمینان به نتیجه آزمایش حدود ۹۰ درصد گزارش شده و این یعنی از هر ۱۰۰ آزمایش ابتلا به سرطان، ۹۰ مورد آن پاسخ درست می‌گیرد. اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، پزشکان در مرحله بعد با دقت بیشتر فرد مبتلا را مورد آزمایش قرار می‌دهند. نکته امیدبخش اینکه حتی کوچک‌ترین نشانه‌های سرطان در ریزترین بخش‌های DNA هم در آزمایش خود را نشان می‌دهند و رد آنها در جریان خون شناسایی می‌شود.

در حال حاضر شایع‌ترین شیوه شناسایی سلول‌های سرطانی و بیماران مبتلا آزمایش نمونه‌برداری از تومورهاست. ضمن اینکه برای رسیدن به این مرحله بیمار باید نشانه‌های آن را در خود بیابد و به پزشک مراجعه کند اما با آزمایش جهانی سرطان دیگر نیاز به نمونه‌برداری نیست و در کمتر از ۱۰ دقیقه مشخص می‌شود فرد در بدن خود سلول سرطانی دارد یا نه. اگر مایع مورد استفاده در آزمایش تغییر رنگ بدهد، یعنی فرد به سرطان مبتلاست.

نتایج این روش در مراحل آزمایشگاهی امیدوارکننده بوده و دانشمندان موسسه تحقیقات سرطان منچستر معتقدند گامی بلند به سوی تشخیص DNA سرطانی در نمونه‌های خون فرد مبتلا باشد. به این ترتیب، با یک آزمایش خون ساده می‌توان سرطان را در همان مراحل ابتدایی تشخیص داد و به مبارزه با آن برخاست.

کد خبر 424556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha