همشهری آنلاین: معاون سیاسی وزیر امور خارجه می‌گوید با اروپا برای ثبت ساز و کار مالی اروپا در حال مشورت هستیم و امیدواریم این ساز و کار در آینده نزدیک ثبت شود.

عراقچي

«سیدعباس عراقچی» سحرگاه سه شنبه پس از پایان سفر خود به اسلام آباد و دیدار با مسئولان وزارت خارجه پاکستان، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در خصوص ساز و کار مالی جدید اتحادیه اروپا در برجام و پس از خروج آمریکا از این توافقنامه، از این ساز و کار به عنوان شیوه مالی اروپا یاد کرد که بتوانند بدون مواجهه با تحریم های آمریکا، دریافت و پرداخت های مالی ایران در خارج از کشور انجام شود.

وی اضافه کرد:بر اساس این ساز و کار، اروپا در حال طراحی شیوه ای است که در آن ایران بتواند، کالاهایی که می خواهد خریداری کند و پرداخت های آن نیز انجام شده و ایران نیز بتواند صادرات خود را انجام داده و پرداخت های مالی آن نیز صورت بگیرد.

عراقچی با بیان اینکه شرطی برای این ساز و کار وجود ندارد، گفت: نکته مهم این است که برای عملیاتی شدن آن، باید الزاماتی بیرون از این ساز و کار وجود داشته باشد و بانک های ایرانی باید بتوانند با این سیستم کار کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد:اگر بانک های ایرانی که اکنون تحت تحریم های آمریکا هستند، تحت تحریم های FATF نیز قرار گیرند، طبیعی است نمی توانند با این ساز و کار همکاری کنند، نه اینکه شرطی وجود داشته باشد، بلکه یکی از الزامات همکاری با ساز و کار اروپا و هر ساز و کار دیگری است.

این دیپلمات ارشد ایران گفت:اگر تحریم های FATF بازگردد و بانک های ایرانی قفل شوند، ممکن است بانک های ما نه تنها با اروپا، بلکه با روسیه و چین نیز نتوانند همکاری کنند و این به عنوان اقتضای همکاری بین المللی برای بانک های ما وجود دارد.

عراقچی تصریح کرد:امیدواریم که مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در نهایت به جمع بندی که صلاح کشور در آن باشد، رسیده و راه همکاری های بین المللی برای بانک های ایران مفتوح باشد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد:ایران در مشورت نزدیک با اروپایی ها می باشد، فعلا ترجیح آنها این است که جزییات بیشتری از این ساز و کار و روند تا وقتی که به سرانجام برسد، گفته نشود.

عراقچی ادامه داد:امیدواریم که این ساز و کار، در آینده نزدیک ثبت و اعلام شود و جزییات آن پس از اعلام و موجودیت آن، به اطلاع هموطنان برسد.

کد خبر 424445

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha