همشهری آنلاین: رئیس ستاد مدیریت بحران کشور گفت: افزایش تسهیلات و همچنین پرداخت مجدد کمک‌های بلاعوض به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه در هیأت دولت مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

سقف تسهیلات زلزله‌زدگان کرمانشاه افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس در زلزله 6.4 ریشتری چهارم آذرماه 600 واحد احداثی و 5 هزار واحد تعمیری به پرونده بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اضافه شد.

خسارت وارده در این زلزله در مجموع 231 میلیارد تومان بوده که به گفته جلیل بالایی سرپرست ستاد مدیریت بحران استانداری کرمانشاه، این خسارت‌ها مربوط به هشت دستگاه اجرایی است.

بالایی در بخش امهال وام‌ها به پرداخت تسهیلات 631 میلیارد تومانی برای تعمیر 81 هزار واحد در اثر زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان‌ماه سال گذشته اشاره و بیان کرد: بخشی از این واحدهای تعمیری که باید تسهیلات را بازپرداخت کنند دوباره در زلزله چهارم آذرماه خسارت‌هایی را دیده‌اند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد به دولت این بوده که این مبلغ 631 میلیارد تومان را برای تمامی واحدهای تعمیری به مدت 2 سال امهال کنیم.

بالایی ساخت خانه‌های مقاوم، آمادگی دستگاه‌های خدمات‌رسان و مردم را در به صفر رساندن تلفات جانی در زلزله 6.4 ریشتری اخیر کرمانشاه مؤثر دانست و گفت: اسکان اضطراری 635 خانوار در 12 روستای کانون زلزله انجام شده و اقلام غذایی، چادر، وسایل گرمایشی و نایلون بین این افراد توزیع شده است.

طبق دستور هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، خانوارهایی که تعداد آن‌ها زیاد است با تشخیص فرماندار شهرستان مربوطه می‌توانند 2 الی سه چادر تحویل بگیرند.

براساس این گزارش، اعضای کمیسیون عمرانی مجلس روز گذشته برای بررسی آخرین وضعیت ساخت‌و سازها در مناطق زلزله‌زده، با سفر به غرب استان کرمانشاه، روند ساخت و ساز را مطلوب ارزیابی کردند.

اختصاص بودجه‌ای خاص برای مناطق زلزله‌زده مهمترین خواسته مردم آسیب‌دیده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود، آن‌ها با گله‌مندی از گرانی مصالح ساختمانی خواستار افزایش سقف تسهیلات وکمک‌های بلاعوض بودند.

اعضای کمیسیون عمرانی مجلس پس از بازگشت از مناطق زلزله‌زده با حضور نجار، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور، مهدیان معاون بازسازی بنیاد مسکن و جمعی از مسؤولان در سالن تدبیر استانداری کرمانشاه در جلسه برنامه‌ریزی و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه شرکت کردند.

بازسازی 22 هزار واحد روستایی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تا پایان آذرماه

 به نقل از استانداری کرمانشاه، معاون بازسازی بنیاد مسکن با ارائه گزارشی از زلزله 7.3 ریشتری سال گذشته به آسیب به بیش از 106 هزار واحد مسکونی اشاره و بیان کرد:  از این تعداد 65 هزار واحد تعمیری بود که تاکنون کار مرمت 54 هزار واحد به اتمام رسیده و تعمیر مابقی واحدها نیز در مراحل پایانی است.

مهدیان با اشاره به نیاز 30 هزار و 500 واحد روستایی به بازسازی، گفت: از این تعداد نیز بازسازی 25 هزار و 500 واحد شروع شده و در برنامه داریم تا پایان آذرماه کار بازسازی 22 هزار واحد را به اتمام برسانیم.

وی گفت: توصیه ما این است همه واحدهای روستایی فرسوده خسارت‌دیده از این فرصت استفاده کرده و کار بازسازی واحد مسکونی خود را انجام دهند تا در مقابل زلزله‌های احتمالی مقاوم باشند که در این صورت می‌توان گفت عمده واحدهای مسکونی روستایی استان کرمانشاه مقاوم است.

معاون بازسازی بنیاد مسکن گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان امسال بازسازی واحدهای روستایی به پایان برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه کار بازسازی در شهرها با مقداری تاخیر شروع شد، گفت: با این وجود بخش عمده اسکلت‌ها زده شده و تلاش می‌کنیم تا نیمه نخست سال آینده بازسازی شهرها نیز به اتمام برسد، هر چند برنامه تا پایان سال 1398 است.

مهدیان با اشاره به گرانی مصالح، خواستار تامین آهن‌آلات مورد نیاز شد و گفت: اگر این کار صورت نگیرد کار بازسازی کند خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم در بازسازی این مناطق به خوبی پای کار آمدند، گفت: دولت نیز نهایت کمک را در تامین منابع مورد نیاز بازسازی داشت، دستگاه‌ها و بانک‌های استان نیز به خوبی کمک کردند و همدلی خوبی را در استان شاهد بودیم.

سقف تسهیلات زلزله‌زدگان کرمانشاه افزایش می‌یابد

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور در ادامه با اشاره به موج گرانی در ماه‌های اخیر، گفت: این گرانی‌ها مصالح ساختمانی را نیز تحت تاثیر قرار داد.

نجار ادامه داد: از آن جایی که دولت خود را مکلف می‌داند تحت هر شرایطی به کمک زلزله‌زدگان کرمانشاهی بیاید موضوع افزایش تسهیلات و همچنین پرداخت مجدد کمک‌های بلاعوض در هیأت دولت مطرح مورد تصویب قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با تصویب طرح افزایش تسهیلات به زلزله‌زدگان کرمانشاهی به زودی مقدار و نحوه پرداخت آن به افراد متقاضی اعلام خواهد شد.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور همچنین به بحث بیمه واحدهای مسکونی نیز اشاره کرد و گفت: در قانونی که اخیرا تصویب شده منازلی که توسط بنیاد مسکن احداث می‌شود از 10 سال بیمه حوادث برخوردار خواهد بود.

وی همچنین با تشویق مردم به نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی خود، گفت: سالانه 200 هزار واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده توسط بنیاد مسکن نوسازی می‌شود.

نجار ادامه داد: در چند سال اخیر 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی فرسوده کشور مقاوم‌سازی شده و در برابر حوادثی مانند زلزله نیز به خوبی مقاومت خود را نشان داده اند.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه نقش شبکه‌های مجازی در کشور و به‌خصوص حوادث مهمی که رخ می‌دهد غیرقابل کتمان است، گفت: این شبکه‌ها هم نقاط منفی و هم نقاط مثبتی از خود نشان داده‌اند.

وی تصریح کرد: در زمان بروز حوادث مهم شورای اطلاع‌رسانی در وزارت کشور تشکیل و سخنگوی این شورا خدمات دستگاه‌های اجرایی و شرح اقدامات صورت گرفته را از طریق رسانه‌های رسمی کشور اطلاع‌رسانی می‌کند.

کد خبر 424355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha