شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: عملیات بازسازی و مرمت خانه مادری شهید مدرس در شهر زواره همزمان با هشتاد و یکمین سالروز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس با حضور نائب‌رییس مجلس آغاز شد.

ميراث

به گزارش ایسنا، خانه سیدسالار که به خانه کودکی مدرس شهره است و به جد مادری وی تعلق داشته، در محله دشت زواره قرار دارد و توسط یکی از دوستداران شهید مدرس خریداری شده که برای بازسازی و احیای این بنا اقدام کرده است.

سیدحسن مدرس تا شش سالگی همراه مادرش خدیجه در این خانه زندگی می‌کرد و پس از آن عازم اسفه شهرضا شد.

برخی از کارشناسان قدمت این خانه را بیش از ۳۰۰ سال تخمین زده‌اند. خانه سیدسالار هم‌اکنون در حال مرمت و بازسازی است و قرار شده در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شود.

همزمان با این پروژه، مرمت و بازسازی ۲۰۰ خانه تاریخی چهارصفه‌ای در شهر زواره نیز آغاز شد.

خانه‌های چهارصفه‌ای از معماری خاص و منحصر به فرد شهر تاریخی زواره است که برای فرار مردم از گرمای طاقت‌فرسای تابستان و سرمای خشک کویر طراحی و ساخته شده است.

در سال‌های اخیر بسیاری از مردم زواره بدون حمایت دولت، اقدام به احیای این آثار تاریخی و معماری منحصر به فرد کرده‌اند.

خانه‌های چهارصفه‌ای در اصل عبارت است از یک بنای مربع یا مستطیل شکل با اتاق‌های متصل به هم احاطه‌شده، به‌طوری‌که در اطراف فضای مرکزی اتاق‌های شاه‌نشین‌مانند به وجود آورده ‌است. اصطلاح چهارصفه را می‌توان برای اتاق یا چهارطاق (صلیبی‌شکل) یا تالار مستطیل به کار برد که با چند طاق پوشیده شده باشد. چهارصفه‌های ساده معمولاً در گوشه‌های عمارتی که در وسط حیاط قرار دارد ساخته شده‌اند. در خانه‌های چهارصفه عناصری مثل سردر، صفه، اتاق، میان‌خانه و حیاط وجود دارد. ساخت خانه‌های چهارصفه در نقاط مرکزی ایران به خصوص در زواره به لحاظ شرایط اقلیمی رایج بوده است.

زواره با بافت تاریخی ٣٦ هکتاری که در عرصه تاریخی با کالبد شطرنجی است از عناصر سازه‌ای مختلفی مثل مناره، مسجدجامع، آب‌انبار و حسینیه‌ها تشکیل شده است.

در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ چهار صفه باارزش در عرصه ٣٦ هکتاری شهر سازه‌های هزارساله زواره وجود دارد که در سال‌های گذشته دچار تخریب شده است. مردم این شهر  قصد کرده‌اند سازه‌های تاریخی زواره را که هم ارزش تاریخی و هم ظرفیت جذب گردشگر دارد با حمایت دولت احیا کنند.

کد خبر 424141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha