همشهری آنلاین: مجموع تمام فوتون‌هایی که ستاره‌ها از لحظه پیدایش گیتی در ۱۳.۷ میلیارد سال پیش تا امروز از خود منتشر کرده‌اند عددی است معادل چهار با ۸۴ صفر جلوی آن.

نور ستاره ها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، گرچه تعداد فوتون‌ها (کوچک‌ترین واحد نور) از ابتدای پیدایش گیتی تا سال ۲۰۱۸ قابل شمارش نیست اما یک گروه بین‌المللی از ستاره‌شناسان گرد هم آمده و عددی برای آن در نظر گرفتند که به شکل ریاضی می‌توان آن را چهار ضرب در ۱۰ به توان ۸۴ توصیف کرد. از عمر گیتی حدود ۱۴ میلیارد سال می‌گذرد و نحیف‌ترین ستاره‌ها حدود ۱۱ میلیارد سال پیش شروع به انتشار نور از خود کردند.

ماموریت این گروه اندازه‌گیری میزان نور یا تعداد فوتون‌های منتشرشده از ضعیف‌ترین ستاره‌ها تا غول‌پیکرترین کهکشان‌ها بود که به نظر می‌رسد با موفقیت انجام شده است. مارکو آجلو، اخترفیزیکدان و استاد کالج کلمسن در کالیفرنیای جنوبی از جمله دانشمندانی است که در نگارش این مقاله نقش اصلی را داشته است. او می‌گوید: «چنین کاری هرگز پیش‌تر انجام نشده بود.» کری هلگاسن از دانشگاه ریکیاویک در ایسلند هم همکار اوست.

نخستین ستاره‌ها صدها میلیون سال پس از بیگ بنگ یا انفجار بزرگ شروع به پرتوافشانی کردند و از آن پس کهکشان‌ها با سرعتی حیرت‌انگیز دست به کار تولید ستاره شدند. چنین به نظر می‌رسد که امروز میلیاردها میلیارد ستاره در گیتی وجود دارد و نور حاصل از پرتوافشانی آنها در این ۱۱ میلیارد سال چهار ضرب در ۱۰ به توان ۸۴ فوتون شده است. به بیان ساده‌تر، تا این لحظه ۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ فوتون در گیتی منتشر شده است.

دانشمندان معتقدند حدود ۹۰ درصد از فوتون‌های تولیدشده در ۱۱ میلیارد سال اخیر در فضا باقی مانده است. آنها با استفاده از ابزارهای تحقیقاتی ناسا در ۹ سال گذشته به جمع‌آوری نور از سیاهچاله‌های بزرگ و بلیزرها (اجرام بزرگ‌تر از کهکشان‌های فعال) پرداختند. در این میان، سیگنال‌های ۷۳۹ بلیزر از فاصله‌های نسبتا نزدیک تا فواصل بسیار دور جمع‌آوری شد؛ فوتون‌هایی که میلیاردها سال طول کشید از دنیای باستان به زمین برسند.

اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد نخستین ستاره‌ها ۱۱ میلیارد سال پیش شکل گرفتند و این روند تا امروز همچنان ادامه داشته است. فقط در کهکشان راه شیری ما انسان‌ها هر سال هفت ستاره تازه متولد می‌شود. یافته‌های دانشمندان در عین حال نوری روشن بر یک میلیارد سال ابتدایی پیدایش گیتی می‌تاباند؛ دوره‌ای که پیش از این اطلاعات بسیار کم از آن در دست بود.