همشهری آنلاین: با توجه به گسترش خشکسالی در بسیاری از نقاط جهان، تلاش برای استفاده از روش‌های خلاقانه تهیه آب رو به افزایش است و یکی از این روش‌ها تهیه آب از هواست.

تولید آب از هوا

به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، پیش از این روش‌هایی برای این کار ابداع شده است، اما دانشمندان این بار وسیله‌ای طراحی کرده‌اند که از هیدروژل‌های نمکی و شور برای تهیه آب استفاده می‌کند.

گروهی از محققان چینی دانشگاه ملک عبدالله عربستان سعودی به سرپرستی وانگ پن، از یک ژل نمکی غیرسمی دارای کلرید کلسیم برای ترکیب اکسیژن و هیدروژن موجود در هوا و تهیه آب استفاده کرده‌اند. ژل یادشده از قابلیت منحصر به فردی برای جذب آب از هوا برخوردار است و نمک آن مایع بوده و به راحتی آب می‌شود. این امر استفاده از آب به دست آمده را تسهیل می‌کند و باعث می‌شود این آب مزه‌ای مناسب داشته باشد.

برای تصفیه آبی که به این شیوه به دست می‌آید و بهتر کردن طعم و مزه آن از نوعی پلیمر هم در این هیدروژل استفاده می‌شود و نانوفیبرهای کربنی آن که در برابر نور آفتاب به خوبی عمل می‌کنند، قادر به تصفیه آب از املاح شور و نامناسب هستند.

این ابزار برای تهیه آب از هوا در شب هم قابل استفاده است. زیرا مایعات را از طریق هیدروژل در خود ذخیره می‌کند و با فرا رسیدن روز و آغاز تابش آفتاب گرمای خورشید باعث تصفیه و خروج آب از ژل می‌شود. در یک بررسی آزمایشی و با استفاده از ۳۵ گرم هیدروژل در شب در رطوبت ۶۰ درصد، پس از گذشت ۲.۵ ساعت ۳۷ گرم آب به دست آمد. در حال حاضر تلاش برای افزایش استحصال آب با استفاده از این روش ادامه دارد.

کد خبر 423840

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha