همشهری آنلاین: مشاور وزارت دفاع عراق بار دیگر بر موضع این کشور مبنی بر غیرقابل قبول بودن وجود پایگاه ها و نیروهای نظامی آمریکا در خاک عراق تاکید کرد.

نظاميان آمريكايي

به گزارش ایرنا، 'محمد العسکری' روز دوشنبه در اظهارنظری تاکید کرد: نه دولت و نه مردم عراق، استقرار پایگاه های نظامی آمریکا در خاک این کشور را نمی پذیرند.

وی افزود: عراق حاکمیت ملی خود را در سراسر سرزمین خود اعمال می کند و اجازه حضور پایگاه ها و نیروهای نظامی در خاک خود را نخواهد داد.

مشاور وزیر دفاع عراق یادآور شد که کشورش تاکنون از هیچ نیروی آمریکایی یا عربی در مبارزه با گروهک تکفیری تروریستی داعش کمک نگرفته است اگر چه این امر - به گفته او - منافاتی ندارد که بغداد و واشنگتن توافقنامه های راهبردی با هم داشته باشند.

العسکری گفت: حضور مستشاران نظامی در پایگاه نظامی عراق باید در حد ارائه مشاوره و آموزش و در چارچوب ناتو بعنوان کشورهای سازنده تسلیحات خریداری شده از سوی عراق باشد.

پیشتر 'هادی عبدالمهدی' نخست وزیر جدید و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در اظهاراتی به صراحت از مخالفت با رفتارهای دستوری و آمرانه مقامات آمریکا با کشورش خبر داد و حضور نیروهای خارجی را غیرقابل قبول و مخالف قانون اساسی این کشور عنوان کرده بود.

آمریکایی ها که از سال ۲۰۰۳ عراق را به بهانه دروغین داشتن سلاح های کشتار جمعی اشغال کردند در سال ۲۰۱۱ بدلیل شکست ها و ناکامی های مکرر در برابر نیروهای مقاومت، مجبور به ترک عراق شدند با این حال سه سال بعد به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف خودخوانده بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند.

پس از اعلام پایان نظامی گروهک تروریستی داعش در عراق در اوایل آذرماه ۹۶، بسیاری از احزاب، شخصیت ها و رسانه های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور نظامیان خارجی تحت پوشش ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در کشورشان، بیش از پیش خواستار خروج این نظامیان که عمدتا نیروهای آمریکایی هستند، شده اند.

با استمرار مطالبات برای خروج نظامیان خارجی (آمریکا) پارلمان ملی عراق نیز اسفندماه ۹۶ در مصوبه ای از دولت خواست جدول زمانبندی برای خروج نیروهای نظامی خارجی از این کشور تعیین کند اما تاکنون خبری مبنی بر اقدام احتمالی دولت عراق در این خصوص منتشر نشده است.

این درحالی است که طی این مدت و بویژه در ماههای اخیر گزارش های مختلفی از سوی منابع محلی و اطلاعات میدانی از افزایش مداوم و گسترده نیروهای نظامی آمریکا در عراق و گسترش چشم گیر تحرکات آنها بویژه در خط مرزی عراق با سوریه حکایت دارد.

بسیاری از ناظران و شخصیت های عراق در هفته های اخیر نسبت به احتمال جدی طرح جدید آمریکا برای ناامن کردن عراق از طریق نفوذ دادن دوباره داعش از سوریه به این کشور هشدار داده اند.

کد خبر 423733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha