همشهری آنلاین: تصاویر ماهواره‌ای از جنگل‌های بارانی آمازون نشان می‌دهد که روند تخریب این جنگل‌ها در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته، حدود ۱۳.۷ درصد افزایش یافته است.

im

به گزارش ایرنا، این تصاویر که تا پایان ماه ژوئیه ۲۰۱۸ (تیر/ مرداد) گرفته شده است، نشان می‌دهد که حدود هفت هزار و ۹۰۰ کیلومتر از مساحت جنگل‌های آمازون در مقایسه با سال گذشته میلادی تخریب شده است.

تخریب جنگل‌های آمازون یکی از عوامل اصلی گرم شدن زمین است. این جنگل‌ها به ریه‌های کره زمین شهرت دارند و حفاظت آن برای توازن آب و هوای جهان حیاتی است.

«ادیسون دوارته» (Edison Duarte) وزیر محیط زیست برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که قطع بی‌رویه درختان عامل اصلی تخریب جنگل‌های استوایی آمازون است. وی از دولت خواست که محافظت از این جنگل‌ها را افزایش دهد.
بیش‌ترین تخریب جنگل در ایالت‌های پارا (در شمال) و «ماتو گروسو» (Mato Grosso) در غرب برزیل صورت گرفته است.

دیده‌بان آب و هوایی در برزیل که از سازمان‌های غیردولتی است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که تخریب جنگل‌های آمازون تنها ناشی از قطع بی‌رویه درختان نیست، بلکه در برزیل به همراه تلاش مزرعه‌داران برای توسعه زمین زراعی، سهم بسزایی در افزایش تخریب‌ها ایفا کرده‌اند.

منطقه آمازون که ۷٫۵ میلیون متر مربع وسعت دارد. شامل بزرگ‌ترین جنگل بارانی و حوزه رودخانه جهان می‌باشد.

این منطقه وسیع در پایین خط استوا و در هشت کشور برزیل، پرو، اکوادور، کلمبیا، ونزوئلا، گینه، سورینام و بولیوی و همچنین گینه فرانسه گسترده شده است.

وسیع‌ترین بخش این جنگل، یعنی ۶۰ درصد از آن در برزیل قرار دارد به گونه‌ای که نیمی از این کشور پوشیده از جنگل است و پس از آن ۱۳ درصد در پرو واقع است.

دانشمندان تخمین می‌زنند که این جنگل دارای بیش از دو و نیم میلیون گونه حشره، بیش از ۴۰ هزار گونه درخت و گیاه، یک هزار و ۵۰۰ نوع پرنده و بیش از ۲ هزار نوع ماهی است.

کد خبر 423684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha