همشهری‌آنلاین: مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا تهران از برخورد قضایی با مراکزی که کاتالیست‌های اجاره‌ای و تقلبی دارند، خبر داد.

معاينه فني

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا تهران ضمن اشاره به برخورد قضایی با مراکزی که کاتالیست‌های اجاره‌ای و تقلبی دارند، گفت: در حال حاضر با حکم قضایی تعمیرگاه‌هایی که کاتالیست‌های اجاره‌ای یا تقلبی روی خودروها نصب می‌کردند، تعطیل شده‌اند.

به گزارش ایسنا،  هم‌زمان با اجرا فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوای شهر تهران زمزمه‌هایی از تقلب و تخلف برخی رانندگان برای دریافت معاینه‌ فنی به گوش می‌خورد؛  از تخلف‌هایی همچون استفاده از کاتالیست‌های تقلبی گرفته تا اجاره کاتالیست برای دریافت معاینه فنی.

با توجه به این‌که رانندگان برای نصب کاتالیست جدید باید حدود یک میلیون تومان هزینه کنند، به همین دلیل برخی از آن‌ها ترجیح می‌دهند که کاتالیست جدیدی خریداری نکنند.

وحید حسینی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا تهران و دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور درباره چگونگی نظارت بر مراکز معاینه فنی و چگونگی برخورد با این تخلفات اظهارکرد: کاتالیست نیز مانند تمام قطعات یدکی خودرو نمونه‌های تقلبی و غیراستاندارد دارد. برای مثال خرید برخی قطعات تقلبی مانند بوستر ترمز خطر ایمنی در پی دارد و نصب کاتالیست تقلبی نیز مانع از اجرا برنامه‌های کاهش آلودگی هوا می‌شود.

  • کاتالیست تقلبی معاینه فنی را پاس نمی‌کند

حسینی با اشاره به این‌که کاتالیست‌های تقلبی در مراکز معاینه فنی تشخیص داده می‌شود، تصریح کرد: کاتالیست‌های تقلبی نمی‌توانند حدود مجاز را در مراکز معاینه فنی پاس کنند همچنین برای تشخیص دادن کاتالیست‌های اجاره‌ای در مراکز تمهیداتی اندیشیده شده است.

او گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با مراکز فروش کاتالیست‌های تقلبی برخورد قضایی می‌کند. تاکنون نیز با حکم قضایی تعمیرگاه‌هایی که کاتالیست‌های اجاره‌ای یا تقلبی روی خودروها نصب می‌کردند، تعطیل شده‌اند.

  • معرفی کارخانه تولید کاتالیست‌های غیراستاندارد به مراجع قضایی

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا تهران ادامه داد: در حال‌حاضر یک کارخانه‌ اگزوزسازی در نزدیکی شهر تهران شروع به ساخت کاتالیست‌های غیر استاندارد کرده است. ما این کارخانه را به مراجع قضایی معرفی کرده‌ایم و به دنبال حکم قضایی برای تعطیل کردن آن هستیم. نمونه کاتالیست‌های غیر استاندارد این کارخانه را نیز از بازار جمع‌آوری کرده‌ایم.

حسینی با اشاره به این‌که طرح کاهش مصوبه شورای عالی ترافیک و کارگروه ملی آلودگی هوا و مصوبه هیات وزیران است، اظهار کرد: بهترین روش برای این‌که بفهمیم آیا این طرح به طور کامل و دقیق در سطح شهر تهران اجرا می‌شود، این است که از پلیس بپرسیم روزانه چند برگ جریمه معاینه فنی صادر می‌کند. قاعدتا در شهری به بزرگی شهر تهران و با توجه به تردد تعداد زیادی خودرو در سطح شهر ۲۰۰ یا ۳۰۰ برگه جریمه معاینه فنی عدد قابل قبولی نیست.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور با بیان این‌که اگر ۲۰ درصد خودروهای تهران معاینه فنی نداشته باشند باید روزانه ده‌ها هزار جریمه از سوی پلیس صادر شود، گفت: اگر اجباری شدن داشتن برگه معاینه فنی اعمال قانون شود دیگر شاهد تردد خودروهای دودزا در سطح شهر نخواهیم بود. چه کسی حاضر است به دلیل نداشتن معاینه فنی روزانه ۵۰ هزار تومن جریمه شود؟

حسینی تصریح کرد: نشانه موفقیت طرح کاهش کاهش تدریجی تعداد جریمه‌ها است و آرزوی می‌کنیم اعمال قانون به گونه‌ای انجام شود که این جریمه‌ها به صفر برسد و دیگر شاهد تردد خودروی دودزا در سطح شهر نباشیم.

بر اساس فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوای تهران، قرار بود از ابتدا آبان ماه امسال همه خودروهای دیزلی و بنزینی که در تهران تردد می‌کنند برگه معاینه فنی داشته باشند. در غیر این صورت خودروهای فاقد برگه معاینه فنی روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه شوند. البته این طرح به دلیل برخی ملاحظات پلیس مانند صف‌های طولانی در مراکز معاینه فنی تا هفته اول آذر ماه به تعویق افتاد.

کد خبر 423661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha