همشهری آنلاین: صنایع قطعه‌سازی به رغم افزایش ۶۰ درصدی قیمت خودروهای تولید داخل با مشکل مواجه هستند و این روند به گفته دبیر انجمن این صنعت می‌تواند به تعدیل ۴۰۰ هزار کارگر بیانجامد.

قعطه‌سازي خورو

در این بین، سرنوشت ۸۰۰ هزار کارگر شاغل در صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی به سرنوشت «نرخ‌گذاری‌ها» و دعوای کارفرما-دولت گره خورده‌است؛ همه چیز از یک نامه در  تب داغ تابستانِ امسال شروع شد؛ نامه‌ی مشترک دو انجمن کارفرماییِ قطعه‌سازی و خودروسازی کشور که در شهریور ماه رسانه‌ای شد. در این نامه آمده بود صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی کشور از شهریور ماه متوقف می‌شود و تولید خودرو به میزان حداقل هشتاد درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش مهر، ۸۰۰ هزار کارگر در صنایع قطعه‌سای کشور مشغول هستند و با توجه به وضعیت تولید خودرو، چندی پیش رئیس انجمن قعطه‌سازان کشور مدعی شد که از این تعداد در هفت‌ماه نخست امسال ۱۰۰ هزار کارگر قطعه‌سازی تعدیل شده‌اند. وی پیش‌بینی کرده است که با این روند باید شاهد تعدیل ۴۰۰ هزار کارگر این صنعت باشیم.

 سراغ مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور، در این خصوص گفت: این کارگران از ابتدای سال جاری تا امروز تعدیل شده‌اند؛ دلایل تعدیل هم قبل از هر چیز کاهش تیراژ تولید و عدم دسترسی به مواد اولیه مورد نیازِ قطعه‌سازان است.  

او دلیل بعدی را "زیان‌ده" بودن صنعت قطعه‌سازی داست و اظهرا داشت: اعمالِ "قیمت‌گذاریِ دستوری" خودروها توسط دولت، موجب شده که علیرغم دوبرابر و نیم شدن مواد اولیه، خودروسازها نتوانند به قطعه‌سازها مجوز افزایش قیمت بدهند و همین مساله قطعه‌سازی را به صنعتی زیان‌ده تبدیل کرده و از این رو بسیاری از کارخانجات قطعه‌سازی به سمت تعدیل نیرو یا حتی تعطیلی رفته‌اند.

بیگلو معتقد است همه قطعه‌سازها دچار بحران شده‌اند؛ در بین آنها واحدهای بزرگ هم هستند. او تاکید می‌کند: واحدهای بزرگ چند صد نفر نیرو اخراج کرده‌اند و واحدهای کوچک چند ده نفر را.

بیگلو درباره احتمال افزاش تعدیل کارگران قعطه‌سازی‌ها گفت: وقتی تیراژ تولید به نصف ظرفیت قبلی رسیده، نباید از آمار تعدیل‌ها تعجب کرد؛ قبلاً هم در نامه‌ای که تابستان منتشر کردیم، نسبت به بحرانی شدن اوضاع هشدار داده بودیم و این بحران فعلی را پیش‌بینی کرده بودیم.

او ادامه می‌دهد: ما هشدار داده بودیم که اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، نصف شاغلانِ صنعت خودرو، یعنی ۴۰۰ هزار نفر تعدیل می‌شوند.

بیگلو بر این باور است قطعه‌سازی تاب و توان ندارد؛ شرکت‌هایی هم که تا امروز تعدیل نداشته‌اند فقط به این دلیل است که تعداد روزهای کاری را از شش یا هفت روز در هفته به چهار تا پنج روز کاهش داده‌اند. او البته تاکید می‌کند که اگر شرایط بهبود نیابد، موج تعدیل‌های بیشتر در راه خواهد بود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان درباره گفت: علیرغم دوبرابر و نیم شدن قیمتِ مواد اولیه، هنوز محصولات را به نرخ سال‌های ۹۴ و ۹۵ می‌فروشند؛ آنهم در شرایطی که از ابتدای امسال، خودروهای ایرانی تا ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

کد خبر 423617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    0 0
    فدای سرمون تعطیل شه،تا تق به توقی میخوره ،کارگر هم براتون عزیز میشه،،،