همشهری آنلاین: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در یک پست توییتری اقدامات خشونت‌آمیز شرکت‌کنندگان در تظاهرات پاریس و دیگر نقاط فرانسه را شرم‌آور خواند.

اعتراضات در فرانسه

به گزارش دویچه وله، یک هفته از اعتراضات خشونت‌آمیز پاریس و دیگر شهرهای فرانسه می‌گذرد. این اعتراضات روز شنبه ۴ آذر (۲۵ نوامبر) به اوج خود رسید. در تظاهرات روز شنبه حدود ۳۰۰ هزار نفر شرکت داشته‌اند. تا کنون دست‌کم دو نفر در جریان تظاهرات کشته و بیش از ۶۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

گفته می‌شود نیروهای وابسته به جریان‌های راست و چپ افراط‌گرا در این اعتراضات خشونت‌آمیز مشارکت دارند. کریستف کاستنر، وزیر کشور فرانسه، از نقش مارین‌ لوپن، رهبر جریان پوپولیستی و راست‌گرای جبهه ملی در این اعتراضات خشونت آمیز سخن گفته است.

دامنه خشونت در جریان تظاهرات بزرگ روز شنبه ۴ آذر به اوج خود رسید. همین موضوع باعث آن شد که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در یک پست توییتری نسبت به اقدامات خشن و تحریک‌آمیز شماری از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات واکنش نشان دهد.

مکرون شامگاه روز شنبه ۲۴ نوامبر در یک پست توییتری اقدام  آن دسته از معترضانی که به نیروهای انتظامی حمله می‌کنند را شرم‌آور خواند.

مکرون در عین حال حمله معترضان به مردم عادی و خبرنگاران را محکوم کرد و تاکید کرد که در جمهوری فرانسه جایی برای خشونت و اقدامات غیرقانونی و خشن وجود ندارد.

روز شنبه، اعتراضات گسترده مردم در فرانسه به اوج خود رسید. سایت "اشپیگل آنلاین" در گزارشی که درباره اعتراضات خشن این روز منتشر کرده، خبر از ستون‌های دود در نقاط مختلف پاریس داده است. معترضان در این اعتراضات اقدام به شکستن شیشه مغازه‌ها و همچنین آتش زدن خودروها نموده بودند.

پلیس برای کنترل اعتراضات بسیاری از خیابان‌ها را مسدود کرده است. حال آنکه روز شنبه، بسیاری از معترضان کوشیدند تا خود را به کاخ الیزه، محل اقامت امانوئل مکرون برسانند. در جریان درگیری معترضان و مامورانی که مسیر کاخ الیزه را مسدود کرده‌اند، عده‌ای و از جمله دو پلیس مجروح شده‌اند.

پلیس برای متفرق کردن معترضان خشمگین اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرد. گزارش دقیقی از تعداد مجروحان اعتراضات روز شنبه منتشر نشده است.

تا کنون بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده، بیش از ۶۰۰ نفر در جریان تظاهرات زخمی شده‌اند. گفته می‌شود که دو نفر تا کنون در جریان این تظاهرات کشته شده‌اند.

افزون بر آن پلیس تا کنون دست‌کم ۱۳۰ نفر را در ارتباط با اعتراضات خشن پاریس دستگیر کرده است.

گرانی بهای انرژی‌های فسیلی و افزایش هزینه‌های زندگی از جمله علت‌های نارضایتی و خشم معترضان اعلام شده است.

امانوئل مکرون برای تشویق مردم به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش استفاده از بنزین و گازوئیل، سال گذشته اقدام به وضع مالیات‌های بیشتر بر مصرف انرژی‌های فسیلی نمود.

افزون بر آن، دولت برای استفاده از خودروهای برقی، مزایای زیادی پیش بینی کرد. در همین رابطه، جنبش "جلیقه‌های زرد" علیه این اصلاحات به راه افتاد. جنبشی که به هیچ حزب و سازمانی وابسته نیست و از طریق شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است.

این در حالی است که بسیاری از ناظران بر این باورند که نیروهای وابسته به جریان‌های افراطی و از جمله جبهه ملی فرانسه در این اعتراضات نقش پررنگی ایفا می‌کنند.

کد خبر 423615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha