همشهری آنلاین: دولت دانمارک مجوز صادرات سلاح و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی را به حالت تعلیق درآورد. پرونده قتل جمال خاشقجی و جنگ یمن علت اتخاذ این تصمیم عنوان شده است.

وزیر خارجه دانمارک

وزیر خارجه دانمارک روز پنجشنبه با اعلام این خبر گفت:‌ این تصمیم بعد از گفت‌وگوهای اخیر با دیگر وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی گرفته شد.

به گزارش یورونیوز با وجود درخواست آنگلا مرکل از دیگر کشورهای اروپایی برای توقف صادرات تجهیزات نظامی به عربستان، فرانسه و بریتانیا با اتخاذ چنین رویکردی، عمدتا به دلایل اقتصادی، مخالفت کرده بودند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به انتقادها از نپذیرفتن پیشنهاد صدر اعظم آلمان برای توقف تسلیحات به عربستان گفته بود: «قتل خاشقجی چه ربطی به صادرات اسلحه به یمن دارد؟»

از زمان ورود عربستان سعودی به میدان جنگ داخلی یمن، هزاران غیرنظامی در جریان بمباران‌های ائتلاف تحت رهبری ریاض کشته شده اند. سازمان غیردولتی حمایت از کودکان روز چهارشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد احتمالا ۸۵ هزار کودک به دلیل سوء تغذیه در سه سال اخیر در یمن جان خود را از دست داده‌اند.

پرونده قتل جمال خاشقجی و نقش احتمالی ملک سلمان، ولی‌عهد پر نفوذ سعودی در این جنایت، افکار عمومی در کشورهای غربی را علیه سیاست‌های عربستان سعودی در منطقه به شدت تحریک کرده است.

کد خبر 423396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha