همشهری آنلاین: نیویورک تایمز در دیدگاهی با اشاره به بیانیه رئیس جمهوری آمریکا درباره قتل جمال خاشچقی روزنامه‌نگار مخالف آل سعود نوشت:ترامپ چوب حراج به تمام اصول و ارزش‌های اخلاقی آمریکا زده است.

دونالد ترامپ

به گزارش ایرنا، 'توماس فریدمن'متفکر آمریکایی و دارنده سه جایزه 'پولییتزر' و نویسنده هفت کتاب در این نقطه نظر آورده است:

بدترین جنبه از نگرش رئیس جمهور 'ترامپ' به مقوله سیاست خارجی چیست؟

آیا او کلا' یک آدم بی وجدان است یا اینکه کلا' یک آدم خرفت و کودن است؟

حالا اگر او هردوی این موارد بود، چه؟

یک رئیس جمهوری که هم بی وجدان است و هم کودن. چه شود!

ترامپ؛ چوب حراج به تمام اصول و ارزشهای اخلاقی آمریکا زده است. ای کاش فقط همین بود. او همه این ها را می فروشد و در ازایش هیچ چیز با ارزشی نمی گیرد.

ترامپ وانمود می کند که خیلی سرش می شود و یک معامله گر زیرک است. اما او در حقیقت آنقدر احمق است که اجازه می دهد همه این رهبران با او بازی کنند و یک خروس قندی به دستش بدهند.

برای فهم بیشتر موضوع به یک مثال خیابانی روی می آوریم. فرض کنید شما در خیابانید و می بینید که همه می گویند:'هی بچه ها، صف بکشید. ترامپ آمده است و دارد جنس های بنجلش را مفت می بخشد. فقط کافی است بروید جلو و بگویید که دارید با ایران و اخوان المسلمین مبارزه می کنید و یا اینکه دوست'شلدون آدلسون' هستید. آنوقت جنس مفت بدست خواهید آورد'.('شلدون آدلسون'یکی از غول های تجاری و سرمایه گذاری آمریکاست و در امور بشردوستانه هم فعالیت دارد).

درماه مه گذشته؛ ترامپ عید'حنوکا'ی اسرائیل را جلو انداخت و سفارت آمریکا در اسرائیل را از'تل آویو' به ' بیت المقدس' منتقل کرد و رویای تمام نخست وزیران اسرائیل را به واقعیت بدل کرد.

ترامپ این خوش خدمتی را به اسرائیل کرد اما در مقابل حتی از آنها نخواست که شهرک سازی را در قلب 'کرانه باختری' متوقف کنند.

ترامپ حتی به فلسطینیان هم نگفت:'من سفارت آمریکا را به بیت المقدس منتقل می کنم و قرار هم نیست که شما از این اتفاق خوشتان بیاید. منتها در ازاء آن من به شما چیزی می دهم که تا به حال هیچکدام از روسای جمهور آمریکا آن را نداده اند و آن؛ فریز کردن شهرکسازی فراتر از منطقه حائل است'.

ترامپ؛ مفت و مجانی سفارت آمریکا را منتقل کرد.

ترامپ بابت این خوش خدمتی به اسرائیل، میلیونها دلار پول اهدایی'شلدون آدلسون'غول سرمایه داری محافظه کار و یهودی را برای محافظه کاران جذب کرد. آدلسون، در مورد انتقال سفارت به بیت المقدس خیلی لابی کرده بود. مسیحیان هم از این اقدام ترامپ خوب استقبال کردند.

این وسط به جز اسرائیل؛ تنها کسی که از این اقدام چیزی عایدش شد، ترامپ بود؛ نه کشور آمریکا.

ترامپ درعربستان هم؛ 'کریسمس' را برای 'محمد بن سلمان' جلو انداخت و کارت عبور آزاد برایش صادر کرد. بن سلمان دیگر متهم به قتل ' جمال خاشقچی' نیست.

سعودی مدعی است که قتل خاشقچی یک عملیات شنیع بوده است وفقط محافظان کلیدی و دستیاران ولیعهد در آن نقش داشته اند.

اما یک نکته فوق العاده اهمیت توجه دارد.

حافظه تاریخ به یاد ندارد که در پادشاهی عربستان یک حادثه شنیع اتفاق بیفتد و دستور آن را نزدیک ترین دستیاران و محافظان رهبر کشور صادر کرده باشند. امکان ندارد.

عربستان، یک پادشاهی است. یقینا؛ دستور قتل خاشقچی را بالاترین مقام کشور صادر کرده است.

اما خوب مسئله این است که مدرک جرم کافی علیه بن سلمان وجود ندارد. ترامپ هم تصمیم گرفته است نمره قبولی از این امتحان سخت را به ولیعهد بدهد.

ترامپ اینجا هم از همان زبانی استفاده می کند که در مورد 'ولادیمیر پوتین' استفاده کرد. پوتین هم همچون بن سلمان؛ کارت عبور آزاد از ترامپ گرفته است.

در ماجرای دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، ترامپ کشفیات آژانس های اطلاعاتی آمریکا را رد کرد و گفت که پوتین به او گفته است که این کار را نکرده است. در حالی که ثابت شد روسیه این کار را کرده است، اما

رژیم مسکو فقط یک ضربه کوچولو بر پشت دست دریافت کرد و مختصری هم تحریم شد. این یک ذره خسارتی که بر رژیم پوتین وارد آمد، ابدا قابل مقایسه با خسارت سنگینی نبود که بر انتخابات آمریکا وارد آمد.

چه چیزی عاید مردم آمریکا شد؟

هیچ چیز. فقط ترامپ آمد و سخنرانی کرد و گفت که ما به کمک روسیه در سراسر جهان احتیاج داریم.

شکی نیست که آنجا هم، برنده؛ منافع شخصی ترامپ بود.

در ازاء این خدمت ترامپ، پوتین دهانش را بست و هیچ چیز راجع به حقایق مسائل مالی ترامپ و یا سایر فرارهای قانونی او نگفت.

ترامپ؛ این بار همین راه را در مورد سعودی ها رفت و روز سه شنبه در بیانیه ای گفت که پادشاه و ولیعهد عربستان بشدت تکذیب می کنند که از برنامه ریزی و یا اجرای قتل خاشقچی خبر داشته اند. او گفت که امکان دارد این قتل کار ولیعهد بوده باشد و امکان دارد نباشد.

لابد ترامپ به بن سلمان هم در گوشی حرفهایی گفته است، مثل این:'من خوب می دانم که این کار تو بوده است و نمی توانی آن را پنهان کنی. منتها موضوع این است که؛ تو می خواهی یکی از فعالان زن که برای احقاق حق رانندگی زنان مبارزه می کرد را آزاد کنی. می خواهی یک آتش بس فوری و دوجانبه در یمن اعلام کنی و 'حوثی ها' را وادار کنی که تسلیم آن شوند. آن وقت اگر این دو به شما حمله کردند؛ ما در کنار شما خواهیم بود'.

ترامپ لابد افزوده است:'من می دانم که شما می خواهید این محاصره احمقانه قطر را تمام کنید. می خواهید این قرائت خشک و متحجر از دین را در کشور پاک کنید ویک اسلام معتدل را درکشور پیاده کنید. می دانم که شما می خواهید این تفکرات 'سلفی - جهادی' را از مساجد و مدارس دینی شما به هیچ کجا صادر نشود'.

در ازاء همه این دستاوردهای 'محمد بن سلمان'، ترامپ هم یک کارت عبور آزاد به قاتل خاشقچی داد واز او قول گرفت که در آینده حتما قراردادهای تسلیحاتی بیشتری را امضا کند. ترامپ خودش گفته است:'

پادشاهی موافقت کرد که ۴۵۰ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری کند'.

در تاریخ آمریکا؛ سابقه نداشته است هیچ رئیس جمهوری تا این حد چوب حراج بر اصول و ارزشهای اخلاقی آمریکا بزند. این زشت ترین آنها در نوع خود بوده است.

جالب است که ترامپ این ارزشها را فروخت، اما در قبالش کمترین چیز با ارزش را هم نگرفت. اگر هم می گرفت باز هم نه به نفع ما بود؛ و نه به نفع خود آنها.

حتی اگر هم بنا باشد آنها از ما بی نهایت سلاح بخرند؛ آیا این قرارداد 'خون در برابر پول'؛ می تواند آن ضربه ناملموسی که به 'جایگاه اخلاقی آمریکا' در عالم خورده است را جبران کند؟

اگر ماجرا حداقل اینطور تمام می شد که در ازاء این لطف بزرگی که ترامپ به سعودی ها کرد؛ مثلا سعودی ها ۴۵۰ میلیارد دلار می دادند و از آمریکا بورس تحصیلی دانشگاههای آمریکا را برای جوانانشان می خریدند و یا اینکه؛ ۴۵۰ میلیارد دلار می دادند و برنامه های آموزشی غرب و یا دانشگاههای فنی غرب را می خریدند و وارد کل جهان عرب می کردند؛ حداقل دلمان نمی سوخت.

عامه مردم در مورد گزینه های آمریکا در خاورمیانه، همواره از 'متحدان خوب' مثل عربستان و ' دشمنان بد' مثل ' ایران' صحبت می کنند. اما اصل قضیه این است که ما درخاورمیانه فقط حق انتخاب بین'متحدان بد' و'دشمنان بد'داریم. این تعبیرراکارشناس مسائل خاورمیانه درموسسه'کارنگی' بکار برده است.

شکی نیست.

همه کسانی که هم موافق ترامپ هستند و تلویحا هم موافق اسرائیل، به سعودی ها کارت عبور آزاد می دهند.

این معادله، کاملا صحت دارد.

آمریکا بهتر است به جای انتخاب میان 'متحدان بد' و 'دشمنان بد'؛ با یک عصبیت کم سابقه وارد عمل شود وکاری را که به نفع منافع امنیتی کشور، منافع مالی کشور ومنافع اخلاقی کشور است را انجام دهد و آن؛ 'خلاص شدن از شر وابستگی به 'نفت' تا سال ۲۰۱۵ با اجرای ' پروژه منهتن' است'.

قبول کنیم.

بخشی از این بدرفتاری هایی که در خاورمیانه متداول شده است؛ بر می گردد به اعتیاد آمریکا به نفت.

اگر این اعتیاد آمریکا به نفت نبود؛ این کشور در قبال یک پرونده قتل، اینقدر مشمئز کننده برخورد نمی کرد.

اگر این اعتیاد آمریکا به نفت نبود؛ آمریکا هرگز این اجازه را به خود نمی داد که فکر کند الآن همه چیز روبراه و اوکی'O.K' است تا تقاضا برای اجرای عدالت را بدهیم و در قبالش قرارداد فروش سلاح بگیریم.

جایزه پولیتزر جایزه‌ای در روزنامه‌نگاری، ادبیات و موسیقی است که معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری آمریکا بوده و هر ساله با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران و نیز به نویسندگان و شاعران و موسیقی‌دانان داده می‌شود.

کد خبر 423354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha