چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان برای یافتن درمانی جدید و موثر برای آنفلوانزا از خون لاما، حیوان شترسان بومی آمریکای جنوبی استفاده کرده‌اند.

lama

به گزارش بی‌بی‌سی دانشمندان آمریکایی از لاماها برای تولید پادتن یا آنتی‌بادی‌های استفاده کرده‌اند که بالقوه بتوانند بر ضد همه انواع آنفلوانزا ازجمله انواع جدیدی که همه‌گیری جهانی ایجاد می‌کنند، عمل کنند.

یک مشکل عمده در پیشگیری و درمان آنفلوانزا این است که ویروس‌های این بیماری به‌طور مداوم جهش پیدا می‌کنند و ظاهرشان دگرگون می‌شود و در نتیجه دستگاه ایمنی بدن نمی‌تواند آنها را شناسایی کند.

به همین خاطر  هرسال باید واکسن جدید آنفلوانزا زد و به همین علت است که گاهی واکسن نمی‌تواند باعث محافظت کامل افراد شود.

دانشمندان مدت‌هاست که به دنبال درمانی بوده‌اند که همه انواع ویروس آنفلوانزا، بدون توجه به سویه آنها یا چگونگی جهش‌هایشان از بین ببرد.

در این مرحله بود که لاماها که بیشتر به خاطر پشمشان مشهورند، مورد توجه دانشمندان قرار گرفتند.

این حیوانات در مقایسه با انسان‌ها پادتن‌هایی با اندازه بسیار کوچک‌تر در بدنشان تولید می‌کنند.

پادتن‌ها یا آنتی‌بادی‌ها یکی از سلاح‌های  دستگاه ایمنی هستند که با اتصال به  مولکول‌های پروتئینی که از سطح ویروس‌ها بیرون زده‌اند (پادگن‌ها یا آنتی‌ژن‌ها)، آن‌ها را نابود می‌کنند.

پادتن‌های انسانی به نوک این مولکول‌های پروتئینی حمله می‌کند، اما این بخش از این پروتئین‌ها در ویروس‌های آنفلوانزا بیش از همه جهش می‌یابد و تغییر می‌کند. اما پادتن‌های لاما به خاطر اندازه کوچکترشان به بخش‌های عمیق‌تر این پروتئین‌ها که با جهش تغییر نمی‌کنند، متصل شوند.                                                                                    

پژوهشگران در انستیتوی اسکریپس در کالیفرنیا انواع متعددی از ویروس آنفلوانزا وارد بدن لاماها کردند تا پاسخ‌های ایمنی را در آن‌ها برانگیزند.

سپس این گروه دانشمندان خون این حیوانات برای یافتن قوی‌ترین پادتن‌هایی که می‌توانند به طیف گسترده‌ای از سویه‌های ویروس آنفلوانزا حمله کنند، بررسی کردند. آنان در نهایت چهار پادتن را برگزیدند و بعد با استفاده از اجزای آن‌ها در آزمایشگاه پادتن‌های مصنوعیتولید کردند.

در مرحله بعد این پادتن‌ها را بر روی موش‌هایی که با میزان‌های مرگبار ویروس آنفلوانزا داده شده بود، آزمایش کردند.

نتایج نشان داد که این پادتن‌ها بسیار مؤثر هستند و از ۶۰ نوع ویروس متفاوت آنفلوانزا آزمایش‌شده فقط یک ویروس با این پادتن‌ها خنثی نشد و این ویروس هم باعث عفونت در انسان‌ها نمی‌شود.

البته کار این دانشمندان که در ژورنال ساینس منتشر شده است، هنوز در مراحل بسیار ابتدایی است و پیش از اینکه امتحان این پادتن‌ها روی انسان‌ها آغاز شود، آزمایش‌های بیشتری لازم است.

کد خبر 423332

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha