چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ​تایید قتل برنامه ریزی شده خاشقجی از سوی سازمان سیا بر چندین مولفه تکیه دارد.

Saudi journalist Jamal Khashoggi

ابتدا ردیابی ارتباطات تلفنی ولیعهد قبل از قتل است. ارتباط تلفنی دیگری که سازمان سیا ردیابی کرده است، تلفن جمال خاشقجی و خالد بن سلمان، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن است که در این ارتباط تلفنی سفیر وی را ترغیب کرد تا به کنسولگری سعودی در استانبول برود تا اسناد لازم برای ازدواج خود با نامزد ترک خود را به دست آورد.

تصاویر ضبط شده قتل خبرنگار سعودی که دولت ترکیه آن را در اختیار سازمان سیا قرار داد آنچنان گویا بوده که این سازمان مسئولیت ولیعهد سعودی را در این قتل، تایید کرد.

بنابر افشاگری های جمعه گذشته در نشریه واشنگتن پست، این فیلم ضبط شده یکی از مدارکی است که به سازمان سیا کمک کرد تا تایید کند که ولیعهد سعودی دستور قتل این خبرنگار را صادر کرده است.

ردیابی تلفنی

این تایید سازمان سیا بر اساس چندین مولفه است: ابتدا ردیابی ارتباطات تلفنی ولیعهد قبل از قتل است. ارتباط تلفنی دیگری که سازمان سیا ردیابی کرده است، تلفن جمال خاشقجی و خالد بن سلمان، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، است که در این ارتباط تلفنی سفیر وی را ترغیب کرد تا به کنسولگری سعودی در استانبول برود تا اسناد لازم برای ازدواج خود با نامزد ترک خود را به دست آورد.

خالد بن سلمان برادر کوچک محمد بن سلمان است. سفیر خبر آمدن جمال خاشقجی را به کنسولگری در ترکیه به اطلاع دفتر محمد بن سلمان در ریاض رساند.

اما قانع کننده ترین مدرکی که سازمان سیا دراختیار دارد توسط همکاران ترک خاشقجی جمع آوری شده است. دوازدهم اکتبر نشریه واشنگتن پست گزارش داد که بازپرسان ترکیه تصاویری از قتل قاشقجی را که نشان می دهد وی چگونه بازجویی، شکنجه و سپس کشته شده است، در اختیار آنها قرار داده بود. اگرچه ماموران سعودی با عجله به استانبول رفتند تا دوربین های امنیتی سازمان های اطلاعاتی ترکیه را قطع کنند.

جزئیات قتل وحشیانه وی ابتدا در روزنامه دولتی ترکیه فاش شده بود.

این فیلم در بیستم اکتبر در اختیار جینا هشبل، رئیس سیا که به آنکارا آمده بود، گذاشته شد. به گفته رئیس جمهور ترکیه این فیلم در اختیار سازمان های فرانسوی، آلمانی، انگلیسی، کانادایی و سعودی گذاشته شده است. 

دردسرهای ترامپ

اگرچه تبادل این فیلم مدرک قطعی برای دخالت محمد بن سلمان محسوب نمی شود، اما تحقیق سعودی را که ولیعهد سعودی را کاملاً تبرئه می کند، مخدوش می کند.

آلن رودیه، مامور ارشد سازمان های اطلاعاتی خارجی سیا، نیز تاکید می کند: «به هر حال برای عملیاتی با چنین وسعت هیچگاه دستور صادر شده از سوی محمد بن سلمان پیدا نخواهد شد.» 

مدیر تحقیق مرکز تحقیقات اطلاعاتی فرانسه می گوید: «این افشاگری ها که نقض آشکار اخلاقی است، دولت ترامپ را کاملاً دچار دردسر می کند.»

ترامپ با اطلاع یافتن از محتوی این فیلم ضبط شده، روز یکشنبه از زیر سوال بردن ولیعهد سعودی که کشورش مشتری مهم صنعت تسلیحات امریکا و رکن اصلی محور واشنگتن، تل اویو، ریاض، ابوظبی علیه جمهوری اسلامی ایران است، خودداری کرد. 

مترجم: سیده هاجر محسنیان

لوپوئن ، ١٩ نوامبر ٢٠١٨

کد خبر 423318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    0 0
    هشبل يا هاسبل؟