سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل هواشناسی مازندران با ابراز تعجب از این که در برخی استان‌های کشور آب را از عمق ۲۲۰ متری استحصال می‌کنند تا برنج بکارند، گفت: این در حالی است که خشکسالی موجب افزایش مهاجرت از همان استان‌ها به مازندران شده است.

1m

به گزارش ایسنا، سید محمدرضا رضوی در هجدهمین همایش ملی برنج کشور در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اثرگذاری تغییر اقلیم بر توسعه پایدار برنج، با اشاره به این که در تمام کشور طی سال ۹۶ تا ۹۷، شاهد کاهش ۲۸ درصدی بارندگی بودیم، تصریح کرد: در برخی استان‌های مانند خوزستان و فارس که با کم‌آبی شدید رو به رو هستند برنج می‌کارند و ۵۰ درصد سطح زیر کشت آنها اضافه شد در حالی که در همان مناطق ۵۰ درصد کاهش بارندگی داریم.

وی افزود: خشکسالی موجب افزایش مهاجرت به استان‌های شمالی به ویژه مازندران شده است؛ خشکسالی پدیده‌های متفاوتی دارد که یکی از آنها کاهش ۳۰ درصدی بارش باران در مازندران است.

رضوی با بیان این که برخی می‌گویند کم آبی استان مازندران را تهدید نمی‌کند و این امر اشتباه است، اظهار کرد: کشورهای پیشرفته دنیا مانند یونان، هند، مالزی، انگلستان و غیره احساس خطر کردند به طوری که در کابینه خود وزیر تغییر اقلیم دارند و در کشورمان تنها رئیس سازمان هواشناسی در برنامه‌های هیئت دولت حضور دارد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به این که در ۱۱ سال گذشته تنها یک بار "ترسالی" صورت گرفته که این امر برای جبران کم‌آبی کافی نیست، خاطرنشان کرد: روند خشکسالی روز به روز تشدید می‌شود، مهاجرت از مناطق خشک و بی‌آب و علف مانند شمال گلستان به سمت گنبد در حال صورت گرفتن است و نوع محصولات قابل کشت تغییر می‌کند به طوری که تا سال ۲۰۴۰ دمای کشورمان به طور میانگین ۰.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. تغییرات اقلیمی موجب شد تا پراکنش بارش تغییر کند به طوری که افزایش تبخیر در گلستان در هر ۱۰ سال موجب می‌شود ۱۰۰ میلی‌متر تبخیر اضافه شود و جای تعجب دارد که از عمق ۲۲۰ متری زمین برای کاشت برنج آب استخراج می‌کنند.

وی بیان کرد: گازهای گلخانه‌ای موجب ثابت نگه‌داشتن دمای کره زمین می‌شود به طوری که اگر این امر را نادیده بگیریم دمای زمین به زیر ۱۸ درجه سانتی‌گراد می‌رسد اما از سال ۱۹۵۰ با وجود سوخت فسیلی اندازه گاز گلخانه‌ای افزایش یافته است.

وی با بیان این که بخش عمده تغییر اقلیم در جهان به دست انسان صورت گرفته است، تصریح کرد: پیامدهایی چون سیل، خشکسالی و تغییر روند بارش از آثار اساسی تغییر اقلیم در کشور است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به این که تغییرات پیش‌روی جهان به گونه‌ای است که به عنوان مثال هر ۱۲ دقیقه یک گونه در جهان منقرض و هر ۴ روز یک میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده می‌شود و ۹۸ درصد انرژی موجود در زمین فسیلی است، خاطرنشان کرد: خاورمیانه به دلیل افزایش دما و کاهش بارندگی در تنش استرس شدید آبی قرار دارد و هر روز شرایط بدتر می‌شود.

کد خبر 423211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha