چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از محققان دانشگاه امهرست ماساچوست دریافتند درون خاک جنگل ویروس‌های بزرگی زندگی می‌کنند.

s9

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری آسوشیتدپرس، محققان در جریان انجام تحقیقاتی به منظور جدا کردن مستقیم باکتری‌ها از محیط زیست توانستند ویروس‌های بزرگی را شناسایی کنند که ساکن خاک جنگل هستند.

محققان برای این منظور ابتدا سلول‌های میکروبی به دست آمده از خاک جنگل را درون یک محلول شوینده قرار دادند و سپس نوعی رنگ غیرسمی را به آن اضافه کردند که به دی ان ای متصل می‌شود. پس از آن با استفاده از یک شیوه مرتب‌سازی سلولی که از فلوروسنت بهره می‌برد، اقدام به جداسازی سلول‌ها کردند.

در این تحقیقات سلول‌هایی از 16 ویروس بسیار بزرگ کشف شد که ابعاد آن‌ها چند صد برابر سایر انواع ویروس‌ها است. کشف ژنوم این ویروس‌های بسیار بزرگ در خاک از این جهت دارای اهمیت است که پیش از این ژنوم ویروس‌های بزرگ تنها در زیستگاه‌های آبی شناسایی شده است.

به گفته محققان اطلاعات ژنتیکی که با استفاده از یک مورد نمونه‌برداری از خاک جنگل درباره ژنوم ویروس‌ها به دست آمد بسیار بیشتر از هر نمونه‌برداری دیگری است که تاکنون انجام شده است.

محققان معتقدند این کشف جدید تنها بخش بسیار کوچکی از واقعیت است و با انجام تحقیقات بیشتر می‌توان اطلاعات بسیار ارزشمندی را در رابطه با گونه‌های ویروسی به دست آورد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

کد خبر 423203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha