همشهری آنلاین : مراسم اعلام برنده جایزه ادبی گیلر، که معتبرترین جایزه ادبی کشور کانادا است، ساعاتی پیش برگزار شد و اسی ادوگیان برای دومین بار موفق شد این جایزه را از آن خود کند.

اسی ادوگیان برای دومین بار برنده جایزه گیلر شد

به گزارش خبرگزاری ایبنا  به نقل از تورنتو استار، اسی ادوگیان، نویسنده کانادایی با داستان «واشنگتن سیاه» موفق شد بار دیگر جایزه ادبی گیلر را به دست آورد. ادوگیان در میان نامزدهای نهایی جایزه بوکر هم قرار داشت اما موفق به کسب جایزه نشد.    
 
ادوگیان پس از حضور بر روی صحنه دریافت جایزه آه بلندی کشید و گفت متنی برای گفتن آماده نکرده است چون انتظار برنده شدن نداشته است. نویسنده کانادایی سپس گفت: این بار دریافت جایزه گیلر برای او از اهمیت بیشتری هم برخودار است «زیرا در زمانه‌ای که حقیقت در فرم‌های مختلفش آماج حمله است دریافت این جایزه مانند بزرگداشت کلمات است.»
 
پاتریک دوویت، دیگر نویسنده جوان و شناخته‌شده کانادایی هم با داستان «خروجی فرانسوی» در میان نامزدهای نهایی قرار داشت. دوویت و اسی دوگیان در سال ۲۰۱۱ هم برای دریافت جایزه گیلر با هم به رقابت پرداخته‌اند که البته اسی‌ ادوگیان هم برنده آن سال جایزه گیلر شد و امسال هم دوویت قافیه را به ادوگیان باخت.
 
دیگر نامزدهای نهایی جایزه گیلر در سال ۲۰۱۸ شامل «مادری» نوشته شیلا هِتی، «اقیانوس دقایق» نوشته تیا لیم، و «آوازی برای سرمای قلب» نوشته اریک دوپان است.
 
پنج داور جایزه امسال ۱۰۴ کتاب مختلف از سراسر کانادا را بررسی کردند، در آغاز ۱۲ اثر را در فهرست اولیه و سپس پنج کتاب را به عنوان نامزدهای نهایی معرفی کردند. هیئت داوران معتقدند «واشنگتن سیاه» داستانی «درباره عشق و دوستی است که در آن هویت انسان بیشتر از زمانه و مکان زندگی به تخیل‌اش بستگی دارد.»
 
امسال بیست و پنجمین سال برگزاری جایزه گیلر است اما تغییراتی در چند سال گذشته رخ داده است. این جایزه اولین بار در سال ۱۹۹۴ توسط جک رابینوویچ ایجاد شد. رابینوویچ جایزه گیلر را یک سال پس از مرگ همسرش دوریس گیلر که روزنامه‌نگاری ادبی بود بنیان نهاد. خود رابینوویچ سال گذشته در سن ۸۷ سالگی از دنیا رفت و حالا دخترش النا رابینوویچ مدیریت اجرایی جایزه گیلر را به عهده دارد. وی درباره مرگ پدرش می‌گوید: «این دومین سال برگزاری جایزه است که جک در کنار ما نیست و هنوز کارمان سخت است. پدرم علاقه زیادی به این جایزه و همچنین قدردانی از نویسندگان داشت.»
 
جایزه گیلر ۱۰۰ هزار دلار به بهترین داستان یا مجموعه کوتاه کانادایی، که به زبان انگلیسی نگاشته شده باشد، اهدا می‌کند و هر کدام از نامزدهای نهایی ۱۰ هزار دلار دریافت می‌کنند. از برندگان پیشین این مسابقه می‌توان به آلیس مونرو اشاره کرد.

کد خبر 423194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha