همشهری آنلاین: ارزش سهام شرکت‌های خودروسازی نیسان، میتسوبیشی و رنو با بازداشت کارلوس غصن در پایتخت ژاپن بین چهار تا هشت درصد در بازارهای آسیا و اروپا سقوط کرد.

كارلوس غصن مدير عامل نيسان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، ائتلاف سه خودروساز بزرگ دنیا به رهبری و مدیریت یکی از افسانه‌ای‌ترین و موفق‌ترین چهره‌های صنعت خودروسازی به چنان درجه‌ای از اعتبار و موفقیت رسید که سال گذشته از هر ۹ خودروی فروخته‌شده در چهار گوشه دنیا یکی مربوط به این ائتلاف بود. با این حال، بازداشت غصن به اتهام فساد مالی می‌تواند آینده این ائتلاف و بازار نیسان، میتسوبیشی و رنو را با چالشی جدی مواجه کند.

کدام سرزمین، کدام خودرو؟ | محبوب‌ترین خودروها در ۱۷۱ کشور

غصن که در برزیل به دنیا آمده و فرانسوی-لبنانی است، از سوی پلیس توکیو متهم به دادن گزارش نادرست از میزان درآمدهای خود در پنج سال اخیر به ارزش پنج میلیارد ین یا ۴۴ میلیون دلار شده است. دیگر اتهام این مدیر برجسته جهانی سوءاستفاده شخصی از اموال و دارایی‌های شرکت‌های تحت مدیریت به ویژه نیسان است. پلیس ژاپن اعلام کرده در پی دریافت چند گزارش افشاگرانه، از چند ماه پیش حساب‌ها و رفتار غصن را زیر نظر داشته است.

شرکت‌های ژاپنی نیسان و میتسوبیشی بلادرنگ پس از انتشار خبر بازداشت غصن اعلام کردند او را از سمت‌های مدیریتی کنار می‌گذارند. ارزش سهام این دو خودروساز ژاپنی به ترتیب چهار و هفت درصد افت کرده است. رنو هم که جزو برترین خودروسازان اروپاست، با کاهش هشت درصد ارزش سهام خود در بازارهای اروپایی مواجه شده است. نیسان، میتسوبیشی و رنو سال ۲۰۱۷ در مجموع ۱۰.۶۱ میلیون دستگاه خودرو در دنیا فروختند.

گروه خودروسازی فولکس‌واگن با ۱۰ میلیون و ۷۴۹ هزار خودرو پرفروش‌ترین و موفق‌ترین شرکت دنیا در صنعت خودرو در سال گذشته بود و ائتلاف نیسان، میتسوبیشی و رنو پس از آن قرار داشت. تویوتا با فروختن ۱۰ میلیون و ۳۹۰ هزار دستگاه سوم شد و جنرال موتورز آمریکا ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در رده چهارم ایستاد.

آقای غصن چون در ژاپن بازداشت شده، به احتمال فراوان به ۱۰ سال حبس یا ۱۰ میلیون ین (۸۹ هزار دلار) یا هر دو محکوم می‌شود. این بالاترین حکم برای متهمان ارائه گزارش‌های مالی نادرست در ژاپن است. دولت فرانسه هم که حدود ۱۵ درصد سهام رنو را در اختیار دارد، از نزدیک ماجرای فساد مالی غصن را دنبال می‌کند.

شرکت نیسان در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۷ رقمی در حدود ۱.۱ میلیارد ین (۹.۷ میلیون دلار) در آخرین سال حضور غصن در مقام مدیر عامل به حساب وی واریز کرد. او در ۲۰۰۱ به نیسان پیوست و این خودروساز بزرگ را از یک بحران بزرگ نجات داد.

کد خبر 423187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    0 0
    خودروسازهاي بزرگ (ايران خودرو و سايپا) كه خودروهاي ارزان قيمت و اقتصادي (كمتر از 8000 دلار) توليد و در اختيار طبقه ضعيف و متوسط قرار ميدادند نابود شدند و بزودي شاهد خودروهاي وارداتي (ظاهرا توليدي) بدون خدمات و قطعات با قيمت هاي بالاي 15000 دلار با هزينه هاي نگهداري سرسام آور خواهيم بود و قطعا بسياري از مردم توان خريد و نگهداري خودروهاي جديد را نخواهند داشت.