سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر شقایق کشاورز* : در سراسر جهان سرطان پستان شایع‌ترین سرطان تهدید کننده زندگی زنان است.

سرطان پستان

این سرطان در کشورهای کمتر توسعه یافته اولین علت منجر به فوت در اثر سرطان در زنان است اما در کشور های توسعه یافته پس از سرطان ریه دومین علت منجر به فوت در اثر سرطان در زنان محسوب می‌شود.در آمریکا این سرطان ، تقریبا ۲۹% تمام موارد سرطان در زنان تخمین زده می‌شود و دومین علت مرگ در اثر سرطان در زنان است.

  • علایم بالینی:

سرطان پستان در مراحل اولیه معمولا بدون علامت است و درد و ناراحتی معمولا وجود ندارد علایم زیر می‌توانند در سرطان پستان وجود داشته باشند:

  • تغییر در سایز و شکل پستان
  • تغییرات و فرورفتگی در پوست پستان
  • فرورفتگی اخیر و یا تغییرات پوستی و شکلی در نوک پستان
  • ترشحات یک طرفه در پستان بویژه ترشحات خونی
  • توده زیر بغل

عوامل دخیل در بروز سرطان پستان شامل موارد زیر می‌شود:

۱.عوامل هورمونی : سرطان پستان یک بیماری وابسته به هورمون است و در زنانی که فاقد عملکرد تخمدان هستند و هرگز درمان استروژن دریافت نکرده‌اند ایجاد نمی‌شود. سه تاریخ مهم از نظر هورمونی در زندگی که اثر عمده بر روی بروز این سرطان دارد شامل موارد زیر می شود:

  • سن شروع قاعدگی : هر چه دیرتر باشد خطر بروز سرطان پستان کمتر می‌شود.خطر ابتلا در سن شروع قاعدگی در ۱۶ سالگی ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد کمتر از کسانی است که سن شروع قاعدگی‌شان در سن ۱۲ سالگی است.
  • سن اولین حاملگی کامل : هر چه فاصله زمانی بین شروع قاعدگی و اولین سن حاملگی کامل کمتر باشد خطر ابتلا کمتر می‌شود. اولین بارداری کامل در ۱۸ سالگی با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصد در خطر ابتلا به سرطان پستان همراه است.
  • سن یائسگی : سن یائسگی ۱۰ سال زودتر از سن میانه ( یا به علت طبیعی یا به علت برداشتن و جراحی تخمدان‌ها ) با کاهش ۳۵ درصدی خطر ابتلا به سرطان پستان ارتباط دارد.

۲. رژیم غذایی : نقش رژیم غذایی در خطر ابتلا به سرطان پستان مورد بحث است. افزایش کالری دریافتی از طریق اثر بر قاعدگی زودرس ، یائسگی دیررس و افزایش سطح استروژن در یائسگی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می شود.

همچنین چاقی ریسک بروز و عود سرطان پستان را افزایش می‌دهد. مصرف الکل با مکانیسم ناشناخته‌ای باعث افزایش خطر ابتلا می‌شود.

۳.افسردگی : با افزایش بروز و عود سرطان پستان همراهی دارد.

۴.درمان‌های هورمونی : مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری باعث افزایش مختصر خطر سرطان پستان می‌شود اما جایگزینی هورمونی در زمان یائسگی به مدت ۶ تا ۷ سال ، حدود دو برابر باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می‌شود.

  • غربالگری :

کشف زود هنگام سرطان پستان با بهتر شدن نتایج درمان و بقای بیماران همراه است. در صورت غربالگری مناسب ، مرگ و میر به علت سرطان پستان در سن بالای ۵۰ سال به میزان ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

روش‌های غربالگری سرطان پستان شامل معاینه توسط خود فرد و تصویربرداری است.

معاینه توسط خود فرد باعث شناسایی تومور در مراحل مناسب جهت درمان زودرس می‌شود اما روش‌های تصویر برداری شامل ماموگرافی ، سونوگرافی و ام آر آی می‌توانند بیماری را در مراحل اولیه و قبل از قابل لمس بودن توده کشف کنند در نتیجه نتایج درمانی و بقای بیماران بهتر خواهد بود

جهت غربالگری سرطان پستان باید ماموگرافی با فواصل سالیانه و یا هر شش ماه در زنان بالای ۴۰ سال انجام شود.

کد خبر 423186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha