همشهری آنلاین: وزیر بهداشت از خدمات سید محمد هادی ایازی قدردانی کرد و گفت: با ایجاد معاونت اجتماعی و حضور دکتر ایازی، اخذ مجوز برای تاسیس سازمان‌های مردم نهاد سلامت آسان شد.

ايازي

به گزارش همشهری آنلاین، سید حسن هاشمی درمراسم  تجلیل از ایازی گفت: این مراسم، بهانه ای  برای قدرشناسی از زحمات کسانی است  که وظیفه خود را به خوبی انجام داده اند. امیدواریم مسئولان و افراد در همه بخش‌های قانونگذاری، اجرایی و قضایی، همانند دکتر ایازی،   وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وزیر بهداشت افزود: از مشاوره دکتر ایازی در حوزه سلامت استفاده خواهیم کرد.  بخش‌های خصوصی، غیر دولتی و سازمان‌های مردم نهاد درصدد استفاده از حضور دکتر ایازی هستند.

 هاشمی  اضافه کرد: معاونت‌های اجتماعی مخالفان زیادی دارند و متاسفانه مخالفان جدی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، از خود وزارت بهداشت هستند و از آنجا که حوزه سلامت، حوزه حساسی است باید بتوانیم مسیر خوب معاونت اجتماعی را به خوبی ادامه دهیم تا خدمات و ارتباط با انجمن‌ها، موسسات خیریه و خیرین این حوزه استمرار یابد.

وزیر بهداشت به برخی مشکلات میان سازمان‌های مردم نهاد و وزارت بهداشت در گذشته اشاره کرد و گفت: در گذشته گرفتن مجوز برای تاسیس انجمن‌های خیریه بسیار سخت و مشکل بود  اما در حال حاضر با ایجاد معاونت اجتماعی و حضور دکتر ایازی اخذ مجوز برای تاسیس NGO‌ها سهل، آسان و تسریع شده و هرچه تعداد انجمن‌های خیریه حوزه سلامت بیشتر شود، قطعا در رسیدگی به مشکلات بیماران، موثرتر خواهد بود.  

هاشمی گفت:  هیچ نظام سلامتی در دنیا بدون همکاری مردم موفق نخواهد بود و  بدون خواست مردم و جدیت آنها نمی‌توان کاری را پیش برد و باید در قالب سمن‌ها فعالیت‌ها و اقدامات انجام شود.

وزیر بهداشت افزود:  در گذشته به سختی با تاسیس انجمن‌ها موافقت می‌شد، بهتر است این سخت‌گیری و مراقبت‌ها در همه موارد از جمله پیشگیری از اختلاس و قاچاق رعایت شود.  

 هاشمی  بر لزوم همکاری سازمان‌های مردم نهاد با وزارت بهداشت در دوره تحریم تاکید کرد و  گفت: تحریم‌های صورت گرفته، فاقد هرگونه نگاه سیاسی و باور اعتقادی بوده و غیر انسانی است.

وزیر بهداشت افزود: تحریم‌ها، غیر انسانی است. این تحریم ها بر روح و روان مردم هم، تاثیر خواهند داشت و در حالی که سلامت روح و روان همانند سلامت جسم، مهم است، دشمنان با اعمال تحریم‌ها مدعی هستند که این اقدامات علیه ایران حمایت از مردم بوده و آن را رعایت حقوق بشر می‌نامند.

در این مراسم سید محمد هادی ایازی هم  با اشاره به بازنشستگی خود  گفت: قانون‌گذار باید قانون‌هایی را وضع کرده و یکسری از افراد را از مجموعه مدیریتی خارج کرده و نیروهای جوان، مجرب‌تر و بهتر را وارد کند، من از مجلس محترم تشکر می‌کنم و از این قانون استقبال می‌کنم.

 او افزود: این حوزه، حوزه‌ای نیست که آدم بتواند از آن دست بکشد، در طول سه دهه فعالیت کاری، کارم در حوزه اجتماعی بوده و این کار را خارج از مجموعه دولتی هم ادامه می‌دهم. فعالیت اجتماعی  و اعتماد به مردم سرمایه اجتماعی بوده و دولت و حاکمیت‌هایی سیر نزولی را پیش‌ گیرند که مشارکت اجتماعی را از دست بدهند، بر همین اساس باید قدر این مجموعه را دانست و مشارکت مردم بیشتر کرد.

 ایازی گفت: با همکاری مردم و استفاده از ظرفیت خیرین، ۱۳ همراه‌سرای بیمار را به ۷۰ همراه‌سرا رساندیم و شورای فرهنگ سلامت را تشکیل دادیم که برای اولین بار وزارت بهداشت را عضو شورای فرهنگ عمومی کردیم.

وی  به رابطه خوب انجمن‌های خیریه و مردم‌نهاد حوزه سلامت اشاره کرد و گفت:  یک روزی این انجمن‌ها برای مطالبات خود جلوی انجمن‌ها تجمع می‌کردند، اما امروز درهای وزارت بهداشت به روی تمامی آن‌ها باز بوده و ظرفیت همکاری با آن‌ها در وزارت بهداشت ایجاد شد؛ این همکاری و ظرفیت در راستای اجتماعی کردن سلامت از وزارت بهداشت ایجاد شده که باید استمرار پیدا کند.

 در این برنامه که با حضور بسیاری از انجمن‌های خیریه حوزه سلامت برگزار شد، نمایندگان و مدیران برخی از این انجمن‌ها به توصیف ویژگی‌های بارز مدیریتی ایازی پرداختند.

احمد قویدل، رئیس بنیاد هموفیلی ایران  گفت: ایازی معنی مشارکت اجتماعی را می‌دانست و به آن ایمان داشت.  این ایمان کلیدی‌ترین مسأله‌ای است که اجازه می‌دهد بسیج، پلیس، شهرداری، وزارت بهداشت جاهایی که ایازی در آن حضور داشته رویکرد اجتماعی پیدا کند.

وی افزود: معاون وزیر بهداشت، برای اولین بار مفهوم اجتماعی و مشارکت اجتماعی را وارد وزارت بهداشت کرده و همزمان توانست اعتدال خود را حفظ کند.

ابراهیم ترکی، رئیس شبکه حمایت از بیماران HIV، نیز با بیان این‌که تا پیش از وزارت بهداشت در دولت یازدهم، نام بردن از بیماری ایدز مایه خجالت بود، گفت: سیاست انکار بیماری و بیماران مبتلا به ایدز عمده‌ترین سیاست در زمان‌های مختلف بود، خوشبختانه این سیاست با حضور دکتر هاشمی در وزارت بهداشت و دکتر ایازی در معاونت اجتماعی سیاست انکار از بین رفت و اتفاق‌های خوبی در این حوزه رقم خورد.

وی افزود: در حال حاضر ۷۷ سازمان و انجمن مردم‌نهاد عضو شبکه حمایت از بیماران HIV هستند که هماهنگی و عضویت آنان در این شبکه توسط دکتر ایازی انجام شد. ‌

صلاح‌الدین دلشاد، رئیس مؤسسه حمایت از کودکان با ناهنجاری‌های مادرزادی (محکم)، نیز گفت:  پیدا کردن فردی مانند ایازی در جامعه بسیار سخت است.  قانون استفاده از ظرفیت‌های خیرین در سال ۶۵ تصویب شد، اما سال‌ها مسکوت ماند، در این دوره این قانون اجرایی و با تشکیل معاونت اجتماعی وزارت بهداشت ظرفیت استفاده از خیرین فراهم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر نقویان نیز گفت: دکتر ایازی این همه کار خیر را انجام داده و ان‌شاءالله خداوند پاداش او را می‌دهد.

کتایون نجفی‌زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت : اگر ایازی نبود نه انجمنی در کار بود و نه انسان‌هایی که در این حوزه تلاش کنند، هر پیوند عضو در ایران مدیون ایازی است.

آریاسب احمدیان، رئیس شبکه حمایت از بیماران سرطانی گفت:این‌که این شبکه از سوی ایازی تشکیل شد.  سه بازیگر اصلی در کنار هم جوامع را اداره می‌کنند، دولت‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم، ارتباط این سه همیشه چالش برانگیز بوده و اقدام خوب وزارت بهداشت تشکیل معاونت اجتماعی و سپردن آن به محمدهادی ایازی برای رفع این چالش‌ها در حوزه خیریه‌های سلامت بود.

داریوش آرمان، مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی، نیز با اشاره به وجود ۱۲۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور، اظهار کرد: ایازی پل آشتی دولت و انجمن‌های خیریه و مردم‌نهاد حوزه سلامت بود و یکی از مهم‌ترین اقدامات او را می‌توان خرید ۳ هزار دستگاه دیالیز و نوسازی ناوگان دیالیز توسط وزارت بهداشت دانست.

کد خبر 423135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha