مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

گروه شهری: از میان سه میلیون خودرویی که در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، در حدود 180 هزار خودرو در قالب ون، تاکسی خطی، مسافربر شخصی و آژانس در حال جابه‌جایی مسافرند.

قرار است که این تعداد خودرو تنها چهار میلیون سفر شهری را به عهده داشته باشند، یعنی چیزی معادل کل اتوبوس‌های پایتخت.

این آمار را شهریار افندی‌زاده، مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک در دومین نشست ترافیک و روزنامه‌نگاری مطرح کرد.

در این نشست که توسط مرکز مطالعات مؤسسه همشهری و با حضور سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، علی‌اصغرمحکی سردبیر روزنامه همشهری، یوسف‌رشیدی مدیرعامل مرکز کنترل کیفیت هوای تهران و جمعی از روزنامه نگاران و اصحاب رسانه برگزار شد، افندی‌زاده از تغییر الگوی تاکسیرانی پایتخت در سال‌های آینده خبر داد و افزود: با توجه به افزایش خطوط مترو و گسترش خطوط اتوبوس‌های تندرو و دیگر سامانه‌های حمل‌ونقل، تاکسیرانی پایتخت به 8 شرکت بزرگ خصوصی واگذار خواهد شد.

مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران در این نشست گفت: بر اساس این طرح علاوه بر اینکه تاکسی‌های گردشی از سامانه حمل‌ونقل تهران حذف خواهند شد، سعی بر تغییر الگوی تاکسیرانی پایتخت خواهد بود که تاکسیرانی بتواند به ناوبری 15 درصد از مجموع سفرهای شهری دست یا‌بد.

افندی‌زاده در ادامه گفت: برای تاکسیرانی در سال‌های آینده پهنه‌های جدیدی ایجاد شده‌است که در آینده بتوانند در قالب آن و بر اساس 8 پهنه به فعالیت بپردازند. بدین ترتیب تاکسی‌های تهران تحت 8 شرکت بزرگ خصوصی و در 8 پهنه فعالیت خواهند کرد.

وی عمر مفید تاکسی‌ها را در این طرح 5 سال اعلام کرد و افزود: از آنجا که تاکسی‌ها جزء وسایل حمل‌ونقل عمومی محسوب نمی‌شوند و غالبا وسایل حمل‌ونقل شبه عمومی قلمداد می‌شوند، تلاش بر این است که به کیفی‌سازی‌ بیشتر آنان توجه شود.

حذف تا کسی های گردشی

افندی‌زاده گفت: با حذف تاکسی‌های گردشی، تاکسی‌های استاندارد با کیفیت بهتر به خدمات‌رسانی خواهند پرداخت و در کنار آن تاکسی خطی  فعالیت خواهد کرد. همچنین تاکسی‌های ویژه نیز در خدمت معلولان جامعه به کار می‌پردازند.

وی به سهم هر کدام از وسایل حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون به‌دلیل نادرست بودن سامانه حمل‌ونقل پایتخت، سهم خودروهای عمومی(اتوبوس و مترو) 6/25‌درصد، تاکسی‌ها  حدود 5/31‌درصد و حدود 3/42‌درصد نیز به سواری‌های سطح شهر اختصاص دارد که این رقم در سال‌های آینده، تغییر خواهد کرد.

شهریار افندی‌زاده افزود: اگر بر اساس یافته‌های موجود بخواهیم حمل‌ونقل عمومی و شبه عمومی (تاکسی‌ها و سرویس‌ها) را جمع کنیم به آنچه مورد نظر است نزدیک می‌شویم اما واقعیت این است که حمل‌ونقل عمومی به تنهایی بتواند سهمی در حدود 70 درصد در حمل و نقل عمومی داشته باشد.

وی تهران آینده را شهر متروپلیتن دانست و اظهار داشت: سامانه تاکسیرانی در سال‌های آینده باید بتواند در حدود 40 هزار کیلومتر از مسافت شهری را پوشش دهد.

کد خبر 42313

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز