سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جوزف دانفورد رئیس ستاد ارتش آمریکا اقرار کرد که طالبان در افغانستان در حال شکست نیست و هیچ راه حل نظامی برای پایان دادن به جنگ در این کشور وجود ندارد.

«جوزف دانفورد رئیس ستاد ارتش آمریکا

 برخی تحلیلگران این موضع جدید واشنگتن را شکست در افغانستان و بعضی هم بازی با مهره طالبان عنوان می کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از شبکه سی ان ان، سخنان دانفورد هم زمان با تلاش‌های دولت افغانستان و آمریکا برای پیگیری ادامه مذاکرات صلح با طالبان عنوان می شود که کنترل نیمی از کشور افغانستان به دست نیروهای شبه نظامی طالبان قرار دارد.

رئیس ستاد ارتش آمریکا در نشست امنیتی هالیفاکس کانادا گفت، ما باید اعتراف کنیم که طالبان هم اکنون در موضع شکست قرار نگرفته است.

جوزف دانفورد افزود، آمریکا و ناتو تلاش می‌کنند تا از اهرم‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی برای متقاعد کردن طالبان برای پیوستن به روند صلح و پایان دادن به جنگ افغانستان استفاده کنند.

به گفته فرمانده ارتش آمریکا، کلید موفقیت برای متقاعد کردن طالبان برای صلح در افغانستان، ترکیب همه فشارها برای تحریک طالبان است.

به گزارش ایرنا مظاهر گروه طالبان در پی حمله سال ۲۰۰۱ میلادی آمریکا و همپیمانانش به افغانستان طی چند ماه از پهنه این کشور محو شد اما پس از سال ۲۰۰۹ تاکنون ورق برگشته و طالبان خودنمایی می کند؛ برخی این را شکست آمریکا و برخی این وضع را ناشی از بازی آمریکا با مهره طالبان می دانند.

نماینده ویژه آمریکا در افغانستان زلمی خلیل زاد نیز اخیراً برای آغاز دور جدید مذاکرات صلح با طالبان منصوب شد. وی در تاریخ ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیدار کرد و پیش از آن نیز در ماه اکتبر با تیم نمایندگان طالبان در دوحه دیدار و گفت گو کرد.

خبرگزاری «جمهور» افغانستان نیز اعلام کرد که آمریکا و گروه طالبان در روند مذاکراتشان برای صلح، با تشکیل دولت موقت در این کشور به توافق رسیده اند و تا شش ماه آینده صلح آمریکا و طالبان نیز نهایی می شود.

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری روز یکشنبه در مطلبی با عنوان «توافق آمریکا و طالبان، حکومت موقت تشکیل می شود» نوشته است که «زلمای خلیل ‌زاد» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان با شماری از نمایندگان گروه طالبان بتازگی در قطر دیدار و به این توافق دست یافته است.

در این گزارش آمده است: در جریان این دیدار «ملا یعقوب» پسر ملا عمر رهبر پیشین گروه طالبان، «ملا فضلی» و «ملا نورالله نوری» و شمار دیگر از چهره‌های سرشناس گروه طالبان حضور داشتند.

بر اساس این گزارش خروج نظامیان خارجی از افغانستان، رهایی زندانیان طالبان و حذف نام رهبران طالبان از فهرست تروریست ها در آمریکا از دیگر مسائلی بود که در قطر مورد بحث قرار گرفت و هر دو طرف از نتیجه این دیدارها ابراز رضایت کرده اند.

این مطلب افزوده است : «عزیزالله دین محمد» معاون شورای عالی صلح افغانستان گفته که احتمال دارد خلیل زاد و نمایندگان طالبان بر سر مسئله خروج نظامیان خارجی از افغانستان به توافقاتی رسیده باشند.

وی اعتراف کرده است که شورای عالی صلح افغانستان از جزئیات دیدارهای خلیل زاد با طالبان اطلاع ندارد و این موضوعات با آنها به اشتراک گذاشته نمی شود.

«حبیبه سرابی» معاون دیگر شورای عالی صلح افغانستان هم اعتراف کرده است که روند صلح افغانستان از دست شورای عالی صلح خارج شده است.

«وحید مژده» آگاه مسائل سیاسی افغانستان هم به جمهور گفته است که خلیل ‌زاد، پیشنهاد ایجاد اداره موقت در افغانستان را به نمایندگان طالبان داده است.

مژده گفت که خلیل‌ زاد از طالبان خواسته تا فهرست نمایندگانشان را برای شرکت در اداره موقت به آمریکا تحویل دهند تا پس از اداره موقت و حضور نمایندگان طالبان در آن تصمیم برای انتخابات گرفته شود.

این آگاه مسایل سیاسی گفته است که تعیین زمان مشخص برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، تنها مسئله ایست که آمریکایی ها و نمایندگان طالبان بر سر آن اختلاف نظر دارند.

مژده افزوده است که طالبان خواهان تعیین زمان مشخص برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان با تضمین بین ‌المللی است، چون طالبان استدلال می ‌کند که آمریکایی‌ها به قول و قرار خویش صادق نیستند که مصداق اصلی آن نیز بیرون شدن از توافق برجام با ایران است.

«جوزف دنفورد» یکی از مقامات بلند پایه پنتاگون هم بتازگی گفته است که طالبان از راه نظامی شکست نخواهند خورد و تنها راه پایان جنگ تشویق طالبان به گفت و گوهای صلح است.

آمریکا درصدد است دولت افغانستان را متقاعد سازد تا زمان امضای قرارداد صلح میان دولت و طالبان، انتخابات ریاست جمهوری آن کشور را به تعویق بیاندازد درخواستی که با مخالفت احزاب و دولت وحدت ملی این کشور مواجه شده است.

روزنامه‌ آمریکایی وال‌ستریت ژورنال دیروز در مقاله‌ ای به نقل از مقامات امریکایی نوشته بود، که زلمای خلیل زاد، نماینده‌ ویژه‌ ایالات متحده در امور افغانستان طی دیدار با مقامات افغان، ‌ تعویق انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را پیشنهاد کرده بود.

کد خبر 423119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha