سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: ۶۳ درصد گستره این استان بیش از ۲۸ هزار کیلومتر مربعی درگیر خشکسالی بسیار شدید است که نمود آن در مرکز و دیگر مناطق مرکزی بیشتر است.

40

به گزارش ایرنا، مجید بیجندی روز دوشنبه گفت: بر اساس آخرین آماری که تا پایان مهر ماه به دست آمده فقط حدود ۱.۲ درصد در بخش غربی استان در شهرهای گرمه و غرب مانه و سملقان و فاروج در بخش خشکسالی نرمال قرار دارد.

وی با بیان این که ۴.۷ درصد استان در حوزه خشکسالی خفیف و ۹.۴ درصد متوسط است، افزود: ۲۱.۳ درصد گستره استان در منطقه راز و شهرستان اسفراین نیز دچار خشکسالی شدید و ۶۳.۴ درصد در شمال شهرستان‌های شیروان، بجنورد، جاجرم و شرق شهرستان مانه و سملقان در حوزه خشکسالی بسیار شدید هستند.

بیجندی به انواع خشکسالی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: اولین علائم خشکسالی را هواشناسی اعلام می‌کند و بر اساس شاخص‌های مرتبط با هواشناسی این رخداد را بر اساس کاهش میزان بارش و افزایش دما هشدار می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی خشکسالی کشاورزی را در رده بعدی دانست که تاثیرگذاری زیادی بر این حوزه دارد و گفت: این نوع، باعث ایجاد خشکسالی هیدرولوژیکی می‌شود که تاثیر مستقیمی بر آب‌های زیرزمینی دارد.

وی حلقه نهایی این روند را خشکسالی اقتصادی و اجتماعی دانست که به صورت مستقیم بر مردم و مهاجرت آنها به مناطق پرآب و حاشیه‌نشینی به علت کاهش درآمد بویژه در بین کشاورزان و تولیدکنندگان تاثیرگذار است.

بیجندی یادآور شد: آنچه که در خراسان شمالی و بیشتر نقاط کشور درگیر آن هستیم در محدوده خشکسالی هیدرولوژیکی و اقتصادی و اجتماعی قرار دارد که عبور از این مراحل و بازگشت به شرایط نرمال امری بسیار پیچیده است.

وی اظهار داشت: رسیدن استان به این مرحله از خشکسالی چندین سال زمان برده بنابر این باید زمان بسیار بیشتری سپری شود تا با برنامه‌ریزی بتوانیم از شرایط خشکسالی شدید عبور کنیم.

بیجندی گفت: در این شرایط در بهترین حالت باید امیدوار به بارش نزولات جوی و بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی باشیم تا وضعیت بهبود یابد.

مدیرکل هواشناسی با بیان این که در آینده نگری ما در پیش‌بینی بلندمدت حوزه خشکسالی افق امیدوارکننده‌ای ترسیم نمی شود، تنها راه حل موجود را در مدیریت و سیاستگذاری درست منابع آب توسط دستگاه‌های ذیربط در حوزه توزیع و مصرف آب دانست.

بیجندی تاکید کرد: مدیریت درست منابع آبی باید ملکه ذهن همه شود تا با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعی از آب به عنوان مهمترین عامل حیات درست استفاده کنیم.

وی یادآور شد: با توجه به این که بیشترین میزان مصرف آب نیز در بخش کشاورزی است باید دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله جهاد کشاورزی، بهره‌برداران را به سمت کشت محصولات کم آب طلب و پربازده و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری سوق دهد.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی در ادامه میانگین بارش استان از ابتدای مهر تا ۲۶ آبان ماه سال گذشته را ۱۱.۸ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان در مدت مشابه امسال ۲۴ میلی متر بوده که رشد افزون بر ۱۰۰ درصدی داشته است.
میانگین بارش سالانه استان خراسان شمالی حدود ۲۴۰ میلی‌متر است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی افزون بر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

کد خبر 423094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha